Realty Income ett jättebra långsiktigt case

Jag har vid ett tillfälle sålt Realty Income och känslorna kring det är tudelade men ändå inget jag ångrar egentligen. Att tajma och försöka köpa åter billigare har jag sedan några år bestämt mig för att inte syssla med.
Att jag sålde denna gången var att jag tycke bolaget hade värderats upp otroligt snabbt och var rent ut sagt dyr. Samtidigt stod dollarn väldigt högt när jag sålde en del av mina Realty Income kring $70.
Sedan dess har aktien backat en hel del men jag har ändå tresiffrig procentuell ökning i svenska kronor exklusive utdelningar. Men det är ju inte på grund av den fina avkastningen jag gillar Realty Income så mycket. Klart jag gillar avkastningen men främst är det för att det är ett så otroligt fint bolag. Den goda avkastningen kommer som en följd av att bolaget är bra.

De tar en låg finansiell risk med en belåningsgrad om dryga 20 procent (fritt taget ur minnet, har för mig den var 23 procent senast) och operativt är de väldigt riskaverta men gör ändå bra business. Ingen enskild hyresgäst väger utgör en stor del av hyresintäkterna. Man har noga valt hyresgäster med uthållig business som ej hotas av e-handel, tex gym, dollar stores, apotek mm. Inte nog med det, ytterligare en faktor som håller nere risken rejält är triple net avtal vilket betyder att hyresgästen står för i princip alla kostnader förknippade med fastigheten som underhåll och även skatten faktiskt.

Realty Income har således ett mycket stabilt, lättförutspått och pålitligt kassaflöde. De ger stadigt ut nya aktier och köper mer fastigheter för pengarna. De är duktiga på att skapa värde och vinsten/FFO per aktie ökar stadigt. Det här med att regelbundet ge ut nya aktier för att finansiera förvärv istället för att gå till banken, det är vanligt i USA.

Bolaget har funnits sedan 1969 och har pyntat utdelning sedan dess. Sedan de noterades 1994 har de presterat en genomsnittlig årlig avkastning om 16,9 procent. De har en suverän strategi och jag tror på en god utveckling även de kommande 50 åren. På några år sikt är räntan något som väger in på värderingen då en högre ränta ger ett högre avkastningskrav hos investerare vilket pressar ned aktiekursen kortsiktigt. På mycket lång sikt jämnar det där ut sig, räntan går upp och den går ned.
Länk till Realty Income hos Avanza (adlink).

Det här är ett mycket viktigt innehav i min portfölj och jag planerar att öka regelbundet framöver.

8 kommentarer:

  1. Hej Petrusko!

    Vet du varför bolaget blev värderat så högt just vid den här tiden?

    Hur stor del av innehavet sålde du av? Visst var det inte allt?

    SvaraRadera
  2. Godmorgon!:)

    Jag hänger inte riktigt med på en grej. I början av inlägget skriver du om att du sålt av och "Att tajma och försöka köpa åter billigare har jag sedan några år bestämt mig för att inte syssla med."

    I slutet av inlägget skriver du att du planerar att öka regelbundet i bolaget. Gör du inte då precis det du säger att du inte ska göra i början av inlägget?

    Kan dock vara jag som är onödigt seg i huvudet såhär på morgonen:) Trevligt innehav är det i vilket fall som helst och den månatliga utdelningen är en riktigt trevlig bonus.

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Nej jag rörde till det lite där kanske, var inte direkt solklart i vart fall. Jag sålde knappt hälften och jag gjorde det väl inte direkt med avsikt att köpa tillbaka billigare utan jag tog den vinsten och avvaktade.

      Vad jag menar med att jag inte gör så längre är en annan historia egentligen. För flera år sedan gjorde jag ibland så att jag sålde i tro och hopp om att kunna köpa åter billigare strax efter. När jag tyckte det var dyrt eller rört sig alldeles för snabbt. Men marknaden är ju inte så förutsägbar så det blev att jag aldrig köpte åter AstraZ och Betsson tex. De bara fortsatte stiga.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Har du läst Lundluppens analys av Realty?
    http://lundaluppen.blogspot.se/2014/02/realty-income-aterbesokt.html

    Vad är dina tankar kring att detta möjligtvis är ett "pyramidspel"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Den kommer ofta på tal när jag skriver om Realty Income och den är rent ut sagt skit. Luppen förstod inte bolaget, dess skattestruktur osv när han skrev det där och han vet om det.
      Han har fel alltså.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Han har ju titta på caset mer än en gång, och kommit fram till samma slutsats?

    SvaraRadera
  5. Fint bolag, men med en mycket osmaklig hemsida tycker jag. Den riktar sig bara till investerare och inte till sina kunder. Hade varit skeptisk om jag bara skulle investera utifrån den.

    SvaraRadera
  6. Jag instämmer i att Lundaluppen vet en hel del, men han har missuppfattat REITS och Realty helt och hållet. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...