Prognos Sveriges befolkning

År 2025 väntas vi vara 12,6 procent fler jämfört med siste december 2015, kring 11,1 miljoner invånare. Är man som jag väldigt intresserad av aktier kan man använda denna infon i sina placeringar. Man kan klura kring bolag som kan tänkas gynnas av detta. Det går sannolikt komma fram till en rad olika idéer, en av mina är följande:

Byggsektorn bör gynnas av detta, inte nog med att det behövs boende till alla människor det behövs ju förskolor, vårdcentraler, vägar, tågräls osv.

Jag sökte fram denna prognos för att ha den som underlag i ett investeringsbeslut. Ta en stund och fundera kring detta själv, kanske kommer du fram till något jättespännande. Källan till ovan prognos är Statistiska centralbyrån.

Annons:
Investor 100 år, boken om Investor.
En mycket välskriven och intressant skildring av Investors och Sveriges historia. Sveriges äldsta och mest framgångsrika investmentbolag. 

11 kommentarer:

  1. Privat polis och säkerhetsbolag borde stå högt upp på listan. De som bygger gated communities framöver likaså. Privatskolor med specifik inriktning mot enbart skötsamma elever. Allt fler i Sverige lever på bidrag och krediter, tillväxtsektor. Vem ska betala allt som ska byggas, mtp allt svagare beskattningskraft i stora delar av Sverige (i.e. hög arbetslöshet och låga inkomster)? Walmart borde starta i Sverige, eller liknande. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt posetiv samhällssyn!

      Radera
  2. Mat, boende, kläder, elektronik m m. De behöver allt det som vi andra har idag.

    SvaraRadera
  3. Exakt samma slutsatser har jag också dragit. Detta bör leda till positiv utveckling för många branscher. Jag skrev om fastigheter här:
    http://vardagsekonomi.blogspot.se/2017/01/fastighetskrasch.html?m=1
    Allt gott

    SvaraRadera
  4. Befolkningen ökar med 12% men de som är i arbetsför ålder ökar med 6%. Låter som skatterna ska upp...

    Finns det Bull skatt x 4?

    SvaraRadera
  5. Fast den ålderskategori som ökar mest jämfört med idag är 80+. Det kommer innebära ökade belastningar på statsbudgeten när en lägre relativ andel i arbete än idag ska försörja en högre andel som inte arbetar.

    Jag är något pessimistisk och tror inte att vi på lång sikt kan räkna med att befolkningstillväxt driver ekonomin. I många välfärdsländer har antalet födda barn per kvinna minskat väsentligt under de senaste cirka femtio åren så jag tror att man bör göra klokt i att även vara förberedd på att ett japanskt scenario där tillväxten avstannar kan komma inträffa i framtiden.

    SvaraRadera
  6. Väldigt intressant information, denna ska jag lägga på minnet och kan påverka mina investeringar en del!

    SvaraRadera
  7. Intressant Petrusko men tyvärr är Miljonaren och Utlandsutdelaren spot on. Någon tillväxt kommer det inte att bli och höjda skatter kommer ligga som en våt filt över Svea rike. Jag är dessutom övertygad om att Sverige måste öka sina lån väsentligt, får vi se 250-300% av BNP 2015 ? Men äta måste alla, så Axfood, ICA borde vara bra placeringar även om Tyskarnas lågpris kedja Lidl kanske tar mest av kakan då de satsat mest på den kategori befolkning som kommer öka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Använd då din tro och applicera den på den väntade befolkningstillväxten. Det är ju inte AB Sverige vi ska köpa aktier i utan företag som vi tror gynnas av utvecklingen.

      Oavsett om skatten ökar eller ej kommer nya vårdcentraler behövas och munnar mättas.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Håller med dig här Petrusko. Finns ju mängder med företag som tjänar pengar på växande befolkning. Det är där pengarna ska investeras.

      Radera
    3. Oj, min kommentar ser visst lite rasistisk ut med att "kategorisera" befolkning i olika fack, det var inte min mening. Årtalet är också fel, ska vara 2025 givetvis. Ja, Petrusko vi får väl se hur mycket pengar vi vanliga löntagare får över att köpa aktier för. Dels så kommer skatter på arbete behöva att ökas och jag kan aldrig tänka mig att det nu otroligt förmånliga aktiesparandet i ISK/KF kommer finnas kvar i nuvarande form. Klåfingriga politiker ser nog möjligheten att väsentligt öka beskattningen på denna sparform. Men tillsvidare investerar även jag i Axfood för munnar att mätta...

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...