Nästa år är det dags för H&M att höja

Hennes & Mauritz har inte varit en rolig placering på fler års sikt och för en utdelningsinvesterare har den inte bjudit på glada miner med en mer eller mindre oförändrad utdelning i fem år. Kanske är vändningen här nu? Senaste rapporten bjöd på muntrare läsning i vart fall. Ett investeringsprogram på flera år tar slut i år, det är deras satsning på E-handel som kostat en rejäl slant över några års tid. I år är det över och skall bära frukt, om inte annat så tynger inte investeringarna längre resultatet.

Det är dags för H&M att leverera, de måste få upp vinsten och de måste höja utdelningen nästa år. På det vis bolaget har kommunicerat så förväntar jag mig det, marknaden väntar sig det. Analytikernas snittprognos för nästa år är en utdelning om totalt 9,92 kronor (SME.direkt).

Nu har de ju precis presenterat 2016 års bokslut och det är ett helt år kvar till de presenterar 2017 men jag står fast vid detta, dags att leverera H&M.

3 kommentarer:

  1. Lite tråkigt att bolaget har haft i princip samma utdelning sedan 2013. Däremot tyckte jag det var otroligt bra att det inte blev en utdelningssänkning denna gång.

    Det oförändrade är en sak, men en sänkning är en helt annan.

    Riktigt trevlig onsdag på dig Petrusko!

    SvaraRadera
  2. Jag har ägt H&M alldeles för kort tid för att utvärdera. Men mitt innehav har legat konstant på minus under det senaste året. Många avråder från att sälja, men jag har ändå köpt på så låg kurs så rimligtvis borde jag göra en hacka när kursen vänder.

    SvaraRadera
  3. Det är värre än så, Petrusko. H&M hade 9,50 kr utdelning redan år 2010. Då var den senaste höjningen från 8 kr som var utdelning år 2009. H&M har i princip haft samma utdelning i 7 år (OBS sju !) Om man nu bortser från höjningen på 25 öre år 2015. Utdelningstillväxten är bedrövlig. Vill man se utdelningstillväxt så skall man absolut inte satsa på H&M.

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...