Jobba hos Willys eller Hemköp. @Axfood

Japp, så här är det; Jag är intresserad av att jobba en tid i en Willysbutik eller Hemköp för att lära mig mer om bolaget. För att knyta an på en helt annan nivå, för att bygga känsla, kunskap och lojalitet.
Många arbetsplatser har som rutin att man som nyanställd måste göra ett par veckor i "verkligheten". Så här: Anta att Axfood anställer en ny kommunikationsdirektör eller marknadschef, efter introduktion och diverse annat skall den här personen arbeta två veckor i frukt och gröntavdelningen i en Hemköpsbutik.
För kunskap, lojalitet, förståelse mm.

Jag äger Axfood och jag är sugen på att jobba en kort period i en butik. Som ett tecken från ovan var min tanke när jag såg den här i mitt Facebookflöde:
Sommarjobba hos Willys, det låter som rena drömmen i min värld. Det finns massvis jobb hos Willys men inget nära mig tyvärr.
Checka in jobben hos Willys:https://www.willys.se/Kontakt/Jobba-hos-oss/

Jag är engagerad i mina investeringar och det vore en ära att få lära sig mer om dagligvaruhandeln och Axfood/Willys.

12 kommentarer:

  1. Det låter spännande, och om du märker något som du tycker är fel i bolaget, kanske personalpolitik, kommer du då överväga att sälja aktien?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kommer jag ta till mig positivt som negativt. Har svårt tro jag skulle upptäcka något så negativt att jag moticerar sälj. Det borde lyst igenom så jag noterat det även som kund.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Du kommer aldrig få jobb. Alldeles för överkvalificerad, de vill inte ha någon som vet sina rättigheter.

    SvaraRadera
  3. Tjeena Petrusko! Såg i din portfölj att Latour fanns med för några dagar sen skrev du att du inte äger bolaget. Har du köpt in de nu?

    Mvh Marcus

    SvaraRadera
  4. Riktigt spännande tanke du har! Ett klart annorlunda men ändå vettigt drag jämfört med att "bara" läsa årsredovisningar!

    SvaraRadera
  5. Helt rätt Petrusko!

    När man till stora delar äger sin tid är det underbart att följa sin passion - oavsett vad det ger ekonomiskt. Axfood är numera även en del av Seglarportföljen som återfinns här:

    https://utdelningsseglaren.blogspot.se/p/portfoljen.html

    SvaraRadera
  6. Bra tanke, absolut. Men tycker det vore grymt själviskt att sno åt sig ett sommarjobb från nån stackars ungdom. Inte så det kryllar om sommarjobb direkt. Men sätt upp dig som vikarie typ :p

    SvaraRadera
  7. Lät faktiskt riktigt lockande. Hade gärna tackat ja till att göra något helt annorlunda för en kortare tid. Skulle nog inte kunna tänka mig själv jobba där hela livet däremot :)

    Är lite skeptiskt till hur mycket insikt man kommer att få om bolaget genom att jobba ute i fältet däremot.

    //MVH KTM
    www.kronantillmiljonen.se

    SvaraRadera
  8. Intressant tanke. Antag att Du har jobbat x veckor hos Willys, hur tänker Du gå vidare? Lämna in motioner på aktiestämman för att förstärka bra saker och undertrycka dåliga? Självklart kommer Du att lära Dig massor och upptäcka både bra och dåliga saker. Men jag undrar hur Du tänker Dig att påverka Axfoods förändringsarbete?

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Krusse,
      Jag var kanske otydlig där. Det är för min egen skull i första hand. För att jag som investerare och ägare skall bli bättre. Skulle jag ha bra ideer är jag övertygad att de flesta bolagen är öppna för att lyssna till dem i vart fall.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Skalade idag potatis, försöker numera lägga inköpen där jag är delägare...dvs Willys, men det var ingen höjdare...några var mörka inuti...ska jag sälja Axfood och köpa ICA och handla där istället...potatisen är bättre där!?

    Det värsta är att man då kanske måste gå all in...ICA Bank/Förs/textil/Apotek...nä lite småköp hos ICA och några Saltängen aktier så slipper jag hela paketet men får ändå tillbaka på mina inköp hos ICA då jag håller dem med lagerbyggnad:)!

    Tack för en bra blogg!

    Mva AI-Food

    SvaraRadera
  10. Det bästa är att jobba på ICA. Ett mycket bra företag.
    Man erbjuder en helt annan service på ICA till kunderna jämfört med andra butikskedjor.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...