Jag köpte Sagax pref

Förra veckan slog jag till på ett litet antal Sagax preferens kring 29,6 kronor. Det är många år sedan jag ägde den sist och den är ju inte direkt ett fynd på den här nivån även om den backat en del på sistone. Jag vill sprida risken på flera preffar och som riskspridare kan jag tänka mig att köpa Sagax preferens med start en bit under 30 kronor.
Det kan bli fler framöver om den inte står högre i kurs men jag har ingen målsättning att vikta den en viss procent i min portfölj.
Länk till Sagax preferens hos Avanza (adlink).

Utdelningen är 2 kronor per år fördelat på 0,5 kronor kvartalsvis. På 29,6 kronor är direktavkastningen 6,75 procent vilket är långt ifrån fantastiskt.

3 kommentarer:

  1. Hängde inte riktigt med där. Är inte 6,75% direktavkastning relativt högt? Varför är det långt ifrån fantastiskt?

    SvaraRadera
  2. Jag ägde Sagax för ett par år sedan. När preffarna blev överhettade så handlades Sagax för strax under 40 kr. Jag sålde på 37+ vilket var kanske lite för tidigt, men det är otroligt svårt att pricka toppen och då inlösenkursen är 35 kr (utan något datum så Sagax kan lösa in preffen när som helst) så tyckte jag att det räckte med att den handlades över en årsutdelning över inlösenkursen. Sedan dess så har Sagax preff sjunkit, men jag har tyckt att andra preffar har varit mer köpvärda.

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
  3. Hej! Det finns ju bla Victoria preferens med dryga 7% i direktavkastning. Har själv shoppat lite av den med liknande diverserings argument som petrusko.

    Lite förvånad att Petru valde denna, själv hade jag nog valt sagax D , preffen ska handlas med viss premie, då utdelningen är något säkrare i den än i D aktien. Men själv tycker jag nog preffen bara ska ha premie runt 1 kr gentemot D aktien. Frågan är vilken premie petru tycker den ska ha.

    Mvh JFG

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...