Jag har flippat Handelsbanken igen.

När jag gick in i Handelsbanken för något år sedan så var A-aktien billigast varpå jag valde att investera i den. Det är dock inte alltid så att Handelsbanken A är billigare än B, det svänger lite fram och åter. För inte längesedan hade det svängt och B-aktien var mycket billigare varpå jag valde att sälja mina A-aktier och köpa B istället. På så vis fick jag vips fler Handelsbankenaktier än tidigare och därmed också mer utdelning. Länk till inlägget när jag flippade senast.

Nu har det åter svängt och Handelsbanken A är den billigare av de två. Igår valde jag att sälja mina B-aktier för att byta mot A igen men det gick inte lika bra den här gången.
Denna gången satt jag ju på den mindre likvida änden av den här träjden och hade lite bekymmer att snabbt bli av med alla mina aktier. Medan jag väntade på att få avslut så steg A-aktien vilket gjorde mitt byte mindre bra. Jag kom ut med en mycket mindre vinst än jag hade tänkt mig. Senare under dagen växte ju spreaden igen och gav åter möjlighet att göra en fin affär, direkt i orderdjupet dessutom. Det var ju anledningen till att jag failade, att jag inte kunde få avslut direkt och lämnade det hela till ödet. Jag vill göra denna switchen direkt i orderdjupet och kommer inte göra om dagens fadäs, det chansar jag inte på igen.

Jag vill äga Handelsbanken och har ett par regler om vi skall kalla dem det när jag gör den här träjden och det är:

Jag vill inte vara utan aktier. Går trejden snett skall jag snabbt stänga den. Jag vill inte stå utan aktier när dagen är slut.
Den andra "regeln" hänger ihop med den första och det är att ha en såpass stor marginal i kronor per aktie att jag inte skall behöva hamna i en sits att ta en förlust. Även om det börjar röra sig fort efter jag sålt skall jag ha såpass marginal att jag hinner slänga in min köporder i det andra aktieslaget och komma in igen utan förlust.

Det här låter ju som rena träjdingverksamheten i somligas öron men det är en gammal hederlig arbitrage affär. Jag är ju ingen träjder heller men i den här aktien där det svänger fram och åter vilken som är billigast passar jag på att utnyttja det.

Nu äger jag alltså Handelsbanken A som är den mer likvida av de två aktieslagen. På onsdag 8/2 kommer Handelsbanken med bokslutskommuniké och presenterar i den förslag till utdelning. Det ser jag fram emot.

7 kommentarer:

  1. Intressant inlägg, tackar. Har du lust att förklara denna meningen för någon som inte riktigt så djupa kunskaper som dig :)

    "Senare under dagen växte ju spreaden igen och gav åter möjlighet att göra en fin affär, direkt i orderdjupet dessutom"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marcus,
      stort tack för din kommentar och sorry att jag slänger mig med språk som inte är tydligt. Jag tänker aktivt på att skriva enkelt och tydligt men här tabbade jag mig helt enkelt.

      MEd den meningen avser jag att "spreaden" alltså differensen i pris på Handelsbanken A och B blev större och att det åter blev en mer lönsam affär att göra den. Jag hade ju lite oflyt med min affär och kom ut med bara en liten vinst. När prisdiffen åter växte senare under dagen så var det ju en bättre affär igen än vad jag lyckades göra.

      Jättebra att du frågar/påpekar, är nog många som läst det där och undrat men inte orkat eller vågat fråga.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. och kan nog tillägga där, för det verkade vara en del av frågan, att "direkt i orderdjupet" innebär att han kom till avslut direkt, till skillnad från att lägga ut en order som ett ännu inte mött bud i marknaden.

      Radera
  2. Grattis till ett fint byte petrusko :-) Nu är vi båda lyckliga Handelsbanken A ägare. Vi får hoppas på en fin rapport imorgon. Med vänlig hälsning Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Slimis,
      Det samma till dig du =)
      Flera av mina innehav har kommit in med riktigt bra utdelningar. Handelsbanken är ett litet innehav men klart det vore kul om de också drämmer till med en fin utdelning.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Haha, det är ju det där man är rädd för när man kör arbitrage :). Jag försöker ha en diff på 1-2% iaf och kollar orderdjupet innan jag kör och köper/säljer direkt på det som finns.

    Bra att det löste sig iaf så du inte gick minus :)

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  4. Till sist flippade jag också vid börsöppningen. Har bara tio aktier så ville inte heller riskera att bli utan A-aktier eftersom priset kan korrigeras snabbt. La en order med marginal i bägge riktningar men fick ändå 3,10 kronor skillnad mellan B och A-aktien vilket gav 25 kronor i vinst.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...