Hur ta nästa steg från fonder till aktier?

Du äger främst fonder idag och det har fungerat bra. Nu är du intresserad att ta steget till att äga och spara i aktier. Hur tar man det där steget? Vilka aktier skall man köpa? Hur är det med risken när man går över till att äga enskilda bolag?
Det kan finnas en uppsjö av frågor och jag siktar inte på att besvara dem alla med detta inlägg. Det här inlägget handlar snarare om en mjuk övergång till aktier. Att äga enskilda bolag med bättre potential än vanliga indexfonder men heller inte med så mycket högre risk.

Jag pratar om att äga de stora sunda investmentbolagen på börsen. I det här inlägget tar jag Investor och Latour som exempel, två stora välskötta bolag. De äger i sin tur aktier i andra storbolag som tex Securitas, AstraZeneca, Assa Abloy, Electrolux mfl.
I grafen ovan jämför jag dem med en populär och bra indexfond, Avanza Zero. Fonden följer OMXS30 och den är fri från avgifter, en jättebra fond.
Som ni kan se har både Investor och Latours aktiekurs stigit mer än Avanza Zero. De har gett en bättre avkastning till ett begränsat risktagande eftersom de i sin tur äger massvis olika bolag.

Det fina i kråksången är dock att Latour och Investor faktiskt gett ännu bättre avkastning än bilden ovan gör gällande. De har betalat utdelning också och det är inte med i grafen medan det är inräknat i Avanza Zero. Utdelningen gör jättestor skillnad och om man dessutom återinvesterat den har man fått väldigt mycket bättre avkastning ytterligare.
På 10 år har Investor gett en totalavkastning om 187 procent. Detta är alltså både utdelning och kurstillväxt. Inte alls illa jämfört med Avanza Zero som gett 88 procent ungefär.
Latour är strået vassare och har inklusive utdelning gett en total avkastning om 353 procent på tio år.

Imponerande men hur står det sig mot en aktivt förvaltad fond? Jämfört med en populär fond som Carnegie Sverigefond med superfondstjärnan Simon Blecher? Ja då står det sig väl!
Här är en bild som visar Carnegie Sverigefonds utveckling på tio år. Ungefär 123 procent har den gett och det är bra men inte alls lika bra som de här två investmentbolagen.

De här investmentbolagen brukar prestera bra och har så gjort även på längre sikt än 10 år. Latour är till och med ett av de bolagen som gett allra bäst avkastning av alla på börsen. Håll i er nu! Sedan aktien noterades 1985 har den givit en totalavkastning om cirka 75.000 procent.

De här investmentbolagen är suveräna placeringar för oss småsparare. De ger bättre avkastning än mycket annat på börsen och de kräver inte att man lägger tid på att analysera och läsa krångliga årsredovisningar. Det är lika enkelt att äga de här investmentbolagen som att äga fonder och de är ett bra komplement till fonder eller rentav en bra språngbräda över till aktier.

Jag äger Investor och är sugen på att köpa även Latour. Jag tror bägge de här två kommer fortsätta prestera bra på mycket lång sikt. Snacka om bra placering, god potential till relativt liten risk. Relativt index alltså, de här bolagen har ju massvis innehav och ger närapå lika god riskspridning som index.
Läs och spana mer om dem hos Avanza i länkarna nedan: (adlinks)

Latour hos Avanza.

Investor hos Avanza.

Missa inget av det jag skriver, följ mig på twitter: https://twitter.com/therealpetrusko

8 kommentarer:

  1. Tack för ett intressant inlägg. Latour verkar vara ett självklart köp, får man fråga varför du trots strålande prestation bara "är sugen" på Latour? Är den för dyr i nuläget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Snålgrisen,
      Ja det är nära på dumt att jag inte äger Latour för jag har varit medveten om deras prestation och tyckt om dem i minst 10-15 år. Jag har ägt dem i omgångar men aldrig fått till en vettig storlek på innehavet. Antar att det är den låga direktavkastningen som gjort att jag ökat i annat hela tiden. Har alltså ägt en liten kludd Latour i omgångar som jag sålt när jag velat växla upp något annat innehav.

      Latour tror jag på. Jag har dock lite av en utmaning i att äga bolag med så låg direktavkastning som Latour kring 2 procent. Detta då jag använder utdelningen till mitt uppehälle och jag har helt enkelt inte tillräckligt stort kapital för att klara mig på 2 procent.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Du har inte funderat på att äga det som du tror har bäst totalavkastning till rimlig risk och skala av innehavet själv? det är samma sak som en utdelning. På detta finurliga sätt kan du ha Latour som ett innehav.

      Hälsningar
      Häst i sydväst invest

      Radera
  2. Kul att du just skriver om det här. Började igår att spara enligt ibindex på shareville. Ett index som följer alla (tror det är alla) svenska investmentbolag.

    http://ibindex.se/

    Just nu slog tanken mig att jämföra med Spiltan Aktiefond investmentbolag, och ja Spiltan verkar ligga före än så länge iaf. Hursomhelst är det intressant att se utvecklingen.

    Som småsparare började jag själv i fel/rätt riktning. Starbreeze och Fortnox, vilket såklart var ett riktigt kap ett par år bakåt (ca 2008) och stärkte mitt självförtroende om att välja bra
    bolag. Därefter har det inte gått riktigt lika bra men jag är ändå mer än väl på plus.

    Därefter insåg jag att en strategi behövdes. Så kom rikatillsammans och den portföljen. Den blev således en bas men ack så tråkig. Googlade vidare och hittade petrusko o de andra utdelningsjägarna. Sagt och gjort, utdelningsportföljen växer men även den är nu tråkig.

    Idén om att ha ytterligare en portfölj väcktes och tadaa: investmentbolagen.

    Har även sedan i höstas följt ninvest på shareville o försökt att kopiera hans affärer. Med positivt resultat, +ca 10% men det kräver mer än att följa john för att lyckas. Det har jag nu lagt ner.

    Nu skrev jag lite mer än tänkt, men jag funderar på om jag inte spretar lite för mycket i mina strategier. Alla portföljer finns kvar, bara det att jag "gått vidare" så jag har inte sålt.


    /Andreas



    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Andreas,
      Vilken resa och utveckling du har gjort. Jätteroligt. Utav de olika du satsat på så är ju Rikatillsammans indexinvestering och Investmentbolagen suveräna strategier som kommer ge dig en bra avkastning på sikt. Kanske de andra strategierna också gör men inte lika "säkert". Finns en rad hinder, fartgupp, minor osv man kan gå på.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej Andreas,

      Jätte kul att du har nytta av ibindex :)

      Vet inte hur du gjorde när du jämförde ibindex och spiltans investmentbolags fond, men värt att tänka på är att fonden inkluderar utdelningar (+) och avgifter (-). Ibindex tar inte med utdelningar för närvarande och inte heller det courtage du behöver för att köpa/sälja aktierna. Utdelningarna ger rätt många extra % över tid, så bra att ha i åtanke.

      (Nån gång kommer vi ta tag i att lägga till utdelningar men det är lite extra jobb)

      /Mvh Johan (från ibindex)

      Radera
  3. Kul se att du funderar som jag denna gång. Jag har haft Latour, men sålde pga för låg utdelning. Har nu startat en annan portfölj där utd inte är viktigt, så funderar starkt på köpa Latour, men vill ha ner kursen en bit förstås, tycker den är lite dyr, men kanske har fel?

    SvaraRadera
  4. Måste hålla med Häst i Sydväst.
    Direktavkadtning är så klart kul, men målet måste ändå vara att få högst totalavkastning. Det är inte raketforskning att sälja av aktier för att få loss kapital att leva på istället för att stirra sig blind på direktavkastningen. Om man ändå är så klipsk som du verkar vara och lägger så mycket tid på sina investeringar så har du säkert kompetens att få till det också. Det rimmar dåligt att snåla med matlådor, men samtidigt välja bort alternativ som man tror ger bättre totalavkastning för att hanteringen blir jobbigare.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...