En fempack värdepapper kring 4% direktavkastning

Jag försöker hålla uppe direktavkastningen i min portfölj och samtidigt investera i sådant som kan tänkas höja utdelningen framöver. Jag kikar bla på en fempack värdepapper som har kring 4 procent direktavkastning. För att boosta direktavkastningen ytterligare kan jag komplettera med en liten del preffar samtidigt och vips är jag över 5 procent på den batchen aktier. Nedan är en kort summering av de fem värdepapprena med direktavkastning kring 4 procent.

Pfizer
Världens största läkemedelsbolag som höjt utdelningen varje år länge. De sänkte i finanskrisen men har höjt stadigt efter den. Finns även noterad i Sverige så man kan köpa den i svenska kronor men det dras ändå utländsk källskatt om 15 procent på den eftersom det är ett amerikanskt bolag. Utdelningen är $1,28 per år och betalas kvartalsvis. På kursen $32 ger det en direktavkastning om prick 4 procent. Nästa utdelning betalas i mars men observera att X-datum redan varit så om man köper nu får man första utdelning i juni.
Länk till Pfizer hos Avanza (adlink).

Castellum
Fastighetsbolaget som höjt sin utdelning varje år ända sedan de noterades 1997. Förvaltningsresultatet har även det stigit stadigt sedan notering och det är ju ett tecken på en bra strategi och verksamhet. Bolaget minskar sin exponering i handelsfastigheter som inte har en lysande framtid med "handelsdöden" eller "centrumdöden" i åtanke.  Utdelningen blir 5 kronor i år fördelat på två tillfällen om 2,5 kronor i mars och andra halvan till hösten. På kurs 123 kronor är direktavkastningen lite drygt 4 procent.
Länk till Castellum hos Avanza (adlink).

Skanska
Ett av världens främsta byggbolag som höjde sin utdelning med 10 procent i bokslutskommunikén som kom härom dagen. Aktien steg kraftigt på rapporten och direktavkastningen kommer in en bit under 4 procent men de är en stadig utdelningshöjare så man kan vänta sig än högre nästa år. På kursen 226 kronor ger utdelningen om 8,25 kronor en direktavkastning om 3,65 procent.
Länk till Skanska hos Avanza (adlink).

Axfood
Bolaget bakom bla Hemköp och Willys. Mat behöver vi i alla tider och det är en konjunkturokänslig verksamhet med mycket pålitligt kassaflöde. Även Axfood är en stadig utdelningshöjare och i bokslutet som presenteras på tisdag 7/2 lär ordinarie utdelning höjas från förra årets 5 kronor. Antaget att utdelningen landar på 5,75  kronor ger det en direktavkastning om 4 procent på kursen 143 kronor.
Länk till Axfood hos Avanza (adlink).

iShares Core US Reit
En börshandlad fond från världens största kapitalförvaltare Blackrock (som ligger bakom iShares). Det är en indexfond med inriktning mot fastighetsbolag i USA. På kurs $49 är direktavkastningen ungefär 4 procent och utdelningen betalas kvartalsvis. Fondavgiften är låga 0,08 procent. Läs mer om denna ETF i mitt inlägg om den: http://petrusko.blogspot.se/2017/01/usrt-ishares-core-us-reit.html
Länk till fonden hos Avanza (adlink).

Jag äger alla dessa värdepapper utom den börshandlade fonden som jag inte köpt ännu men jag är lockad att ta in den och köpa regelbundet en längre tid.

15 kommentarer:

  1. Hej kolla in denna etf.

    iShares Global REIT ETF

    Med vänlig hälsning, Frank

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag gillar den jag nämner bättre med endast usa bolag så jag lättare kan bedöma bolagen fonden äger. Lägre avgift är ju nice också

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Här är fler med högre...
    Kinnevik
    Drillcon
    Capacent
    Skånska energi
    Tele2
    Svedbergs

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men de är inga pålitliga höjare. Högre idag men lägre nästa år kanske. Har man inget emot sänkta utdelningar kan de ju funka.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Roligt att läsa dina inlägg. Jag har funderingar på Axfood, men har visserligen redan ICA-gruppen i min portfölj. Frågan är om det kan vara lönsamt att äga båda?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det är en stadig och bra verksamhet dagligvaruhandeln. Jag gillar den och tycker gott man kan äga både ica och axfood om man vill det. De kommer nog bägge att öka vinst och utdelning på sikt.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hej
    Vad tycker du om Hemfosa ? Har du nån åsikt om vd`n Jens Engvalls plats i Ikanos styrelse. Ikano handlar samfällighets fastigheter de med nu och det går rykten om att Ikano ev "tar över" Hemfosa så att hr Kamprad med släktingar får en trygg placering med utdelning för sina miljarder. Hemfosa delar ut kvartalsvis. 5 %/år

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag gillar Hemfosa. Rimlig värdering och bra inriktning på verksamheten med fokus på samhällsfastigheter. Engvall hos Ikano har jag missat.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Tack för ett bra inlägg, jag gillar såna här typer av inlägg!

    Jag är lite småsugen att öka i Castellum och Axfood. Har svårt att sluta köpa Castellum.

    Hur tungt viktad är du i Axfood ungefär?

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Frihetsmaskinen,
      Tack för din kommentar. Axfood väger cirka 4 procent i min portfölj.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Drillcon har jag kikat på. Någon som tror på det bolaget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Inget jag fastnat för. Något särskilt med bolaget som lockar dig?

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Känner igen flera av innehaven: Castellum, Skanska har jag i min portfölj. Har länge funderat på AstraZeneca men avvaktat eftersom den verkar volatil. Vidare har jag för mig att den redan ingår i Investor :) Kan kolla upp Pfizer istället.

    SvaraRadera
  8. iShares Core US Reit lät ju intressant, men på Avanza verkar det vara 0,48% fondavgift snarare än 0,08%. Om en halv procent i årlig avgift stämmer så är det kanske bättre att plocka sin egen bukett av US REIT?
    mvh/ trogen läsare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avanza har fel info. Jag har rätt.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...