Diverse tankar om börs och annat. Avsnitt 2.

Ny vecka nya möjligheter. I lördags skrev jag ett inlägg som var väldigt roligt för mig att skriva och som togs emot mycket väl bland er läsare. Länk till det här: http://petrusko.blogspot.se/2017/02/diverse-tankar-om-bors-och-annat-ot.html
Jag skrev om börs och svävade ut på helt andra ämnen som dataspel och dumplings. Här kommer det andra inlägget av sitt slag. Återigen hissar jag varningsflagg för viss Off Topic.

Helgen är över och äntligen är det måndag, jag gillar måndagar för då öppnar börsen igen. Det finns mycket positivt med måndagar som är starten på en ny vecka men låt oss backa bandet till helgen igen. En härlig helg är över med mycket lek och bus med familjen. Min fru och jag kollade på några avsnitt av serien Shooter på Netflix, vi har sett flera tidigare och det visade sig att vi nu har sett färdigt säsong 1. Vi gillar bägge filmen Shooter och ger ett klart godkänt för serien. Jag åt Kexchoklad till och det var en go TV-kväll. Dagen efter snubblar jag över ett youtubeklipp som fick mig att klicka in och titta. Jag castade det till min TV (chrome cast) och tittade ihop med min fru som också tyckte det var underhållande. Det var ett amerikanskt par som verkar vara hyggligt etablerade foodbloggers eller liknande. De testade diverse olika svenska snacks och om deras betyg gäller för majoriteten av amerikaner behöver Cloetta inte göra sig besvär att sälja sitt göttis där. Juleskummet möjligtvis, det verkade gå hem. Klippet är kring 12 minuter och jag blev förvånad att jag tyckte det var väl spenderad tid, roligt och fascinerande. Man ville ju se mer vad de tyckte om nästa snack och nästa o nästa... Länk till klippet: https://www.youtube.com/watch?v=V5blsv5pn60&t=630s

Jag minns det som det vore igår när jag som barn var med mina föräldrar på Stena Line till Danmark, ljudet av spelautomaterna när det rasslade ut mynt. Den här veckan pyntar flera av mina preffar utdelning, bla de med tyngst viktning Akelius och SAS preferens. Jag inbillar mig att det låter likadant på min depå i veckan är utdelningarna rasslar in. Nåväl, det är ju tur att jag inte får utdelningen i enkronor =)

Bandet Quiet Riot har du kanske inte hört talas om, fullt förståeligt för de är från stenåldern. När jag var barn lyssnade jag inte på dem men däremot var ju Twisted Sister ganska poppis. I vuxen ålder snappade jag upp att Quiet Riot också gjort en version av en låt jag trodde var Twisted Sister orginal. De låter fascinerande lika tycker jag; Quiet Riots sångare och Dee Snider som sjunger i Twisted Sister.
Dee Snider som jag såg på McDonalds vid ett tillfälle i min ungdom, det var jättestort i min värld.
Här är länken till Quiet Riots version av "Cum on feel the Noize" https://www.youtube.com/watch?v=ZxgMGk9JPVA

Massvis med utdelningar kommer i veckan som sagt och man skulle kanske kunna kalla mig både fantasilös och tråkig då planen är att köpa ungefär samma saker som förra veckan. En del av utdelningen skall återinvesteras alltså och jag siktar på att köpa mer Skanska, Castellum och Pfizer. Eventuellt ersätter jag Pfizer med VF Corp som backat ordentligt, ett bra bolag med tillfälliga problem. Läkemedelssektorn blir jag mer och mer taggad på för varje artikel och pressmeddelande jag läser. Jag har även sett ett par videopresentationer och det verkar som big pharma har goda tider framför sig. De stora bekymren med patentutgångar hör numera till historien och bolagen är laddade för en ny tillväxtperiod, förhoppningsvis.

I mitt förra inlägg av det här slaget länkade jag till Onkel Toms första podcast avsnitt och i helgen har jag surfat mer på en fin lastcykel. Det är ett nöje för mig att surfa på saker och ting, att läsa på om dem och se hur de funkar osv. Att jag surfat massvis på en sådan här cykel betyder inte att jag faktiskt kommer köpa en. Jag är förvisso sugen.
Onkel Tom har spelat in ett andra poddavsnitt och har med sig Fantastiska Farbror Fri via Skype. Han flaggar för dålig ljudkvalitet vilket jag tycker är bra så man kan anpassa förväntningarna. Ljudet var heller inte så dåligt som jag förväntade mig. Länk till podden: http://onkeltomsstuga.se/2017/02/podcast-avsnitt-2-det-anda-vi-kan-vara-sakra-pa-ar-att-vi-ar-fria-nu-ft-farbror-fri/

Jag har klurat kring nya solglasögon nu när vi går mot ljusare tider och kom att tänka på att Rich Froning brukar ha stora coola Oakley på sig allt som oftast. Det blev ett besök på Oakleys hemsida och jösses vad många fina solglasögon de har. Flera stycken hade nog mitt namn på sig men jag är inte riktigt där att jag lägger 2-3000 kronor på solglasögon. Det är ju 13 stycken aktier i Skanska...
Näe det får nog bli en budgetvariant med ett par brickor från VANS. Ett bolag inom VF Corp som jag äger. I spåren av svag handel i USA och "freakishly strong dollar" presterar de inte på topp nu och marknaden är orolig för den närmsta tiden framöver. VF Corp tjänar fortfarande feta pengar och de har superstarka brands, kanske är det tufft en tid men de har vad som krävs för att vara kvar även de kommande 100 åren. Bolaget har funnits i över 100 år och höjt sin utdelning varje år i över 40 år.

Avslutningsvis, har ni sett dem? Meme videosarna av Donald Trump när han kluddar med pennan och visar upp vad han ritat. Tycka vad man vill om Trump men det här är roligt i min värld. Jag fnissar lite varje gång jag ser de här. Favoriter hittills är Ice Cream och Dinosaur. Länk till en sådan här video så ni kan checka in vad jag snurrar om. https://twitter.com/TrumpDraws/status/827637791655800832
Och en bild på hur det kan se ut:

3 kommentarer:

  1. Hej Petrusko!
    Jag gillar verkligen liknelsen mellan spelautomaterna och utdelningarna, klockrent :) Tack ska du ha för ett bra serietips också!

    SvaraRadera
  2. Cumn on feel the noize är en Sladelåt från början. Gjord i början på 70 talet och toppade Englands listan

    SvaraRadera
  3. Hörde också onkel toms pod. Och ja, kljudvaliteten var väl inte den bästa men tillräckligt bra för att höra hela iallafall. Det är förvånansvärt ofta det blir kasst i dialogpoddar. Det är ju inte raketforskning precis: ha mikrofonen på SAMMA AVSTÅND till alla som pratar.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...