Börsveckan som gått. V5 2017

Det var en go börsvecka med flera köp och en del riktigt starka rapporter. Mer än så tänkte jag inte skriva om det.
Den här veckosummeringen har hängt med nästan sedan bloggens start och även om jag vet att det uppskattas av många så tänkte jag ta en paus och laborera med det inlägg jag skrev igår. Det blev ganska poppis och jag gillar det starkt själv. Det ger utrymme för att sväva ut och vara mer kreativ också om man nu vill vara det. Det är ju inte riktigt samma saken eftersom det innehåller en del Off Topic också. Mmm, vi får se hur detta spelar ut. Här är en länk till inlägget jag syftar till: https://petrusko.blogspot.se/2017/02/diverse-tankar-om-bors-och-annat-ot.html

Det ena behöver ju inte utesluta det andra och jag gillar ju veckosummeringen men just nu vill jag lägga fokus på och utveckla det här nya inlägget. 

Jag tänkte bjuda på en bild av mina pannkakor jag åt igår men har problem med det tekniska. Bilden uteblir men jag bjuder på betyg av sylten. Garant Jordgubbssylt får 3 petrusko P av fem möjliga och det är klart godkänt. BoBs blåbär och hallon får 4 P, riktigt smarrig alltså.
Skam den som ger sig, jag haxade in mitt foto i systemet.
Garant sylt alltså, Garant som är Axfoods egna varumärke... Axfood som kommer med rapport 7/2, på tisdag i veckan. Snacka om smooth övergång från pannkakor till mitt fina bolag Axfood.
Förra året betalade Axfood 5 kronor utdelning plus 4 kronor bonusutdelning. Nu till våren är förväntningarna bland analytiker i snitt 5,65 kronor (SME.direkt). 
Personligen tror jag nog att det är i nederkant av någon sorts intervall, det kan bli 5,5 kronor men jag blir inte det minsta förvånad om utdelningen blir 6 kronor. 
Även efter den senaste raden förvärv har de ändå finanser till en kraftig höjning av ordinarie utdelning. En höjning till 5,5 kronor är ju 10 procent utdelningstillväxt och det är bra, jag hoppas på mer så kommer även direktavkastningen över 4 procent igen. 6 kronor utdelning betyder 4,2 procent direktavkastning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...