Axfood en stor besvikelse. Bokslutskommuniké 2016


Idag presenterade Axfood sitt bokslut för 2016 och det blev en stor besvikelse för marknaden som handlar ner aktien kring 6 procent strax efter börsens öppning.

Det var flera punkter som var sämre än väntat och eller en anledning till att aktien nu faller.
Rörelseresultatet i Q4 kom in på 401 miljoner kronor mot väntat 451 miljoner och därmed också en rörelsemarginal klart lägre än väntat, 3,6 procent mot väntat 4 procent.
Man flaggar för betydligt större investeringar under 2017 exklusive förvärv.
Guidningen för 2017 var försiktig/mesig precis som förra året. De guidar om ett resultat i linje med 2016. Så gjorde de också för ett år sedan och en bit in på verksamhetsåret uppdaterade de guidningen och kom in starkare. Kanske blir så även 2017 vi får se men analytikers förväntningar är ett rörelseresultat om 2034 miljoner kronor och Axfood guidade alltså om cirka 1900 miljoner kronor.

Summa summarum är detta en svag rapport gentemot förväntningarna och det är ju de som aktiekursen bygger på. Jag förstår fullt ut att aktien backar rejält på detta.

However...
Ett enskilt år eller kvartal betyder ju inget för den långsiktige, än mindre aktiekursen på en rapportdag. I det långa loppet är ju inget förändrat. Axfood är lika bra idag som igår. Outlooken på 10-20 års sikt är oförändrad. Så rapporten och aktiekursen är en stor besvikelse för den kortsiktige.

Ordinarie utdelning höjs med 20 procent från 5 kronor till 6 kronor, tack för det.

Axfood är inte billig, trots att den nu backat kring 6 procent. Likt alla andra bra bolag är värderingen så i spåren av den låga räntan. Det här är något man i vart fall bör känna till, att Axfoods aktiekurs på sikt kan tänkas pressas ned i spåren av att räntan stiger. Förvisso tror förståsigpåare på låga räntor länge men inte så här låga som vi har nu. Det där jämnar dock ut sig på riktigt lång sikt och utslaget på 20 år är det ju inte värt att nämna ens.
Länk till Axfood hos Avanza (adlink).

Jag har passat på att öka i Axfood idag trots att jag egentligen inte har pengar till det. Imorgon kommer utdelning från flera preffar och jag använde min kredit idag för att köpa men de där utdelningarna imorgon täcker det.


31 kommentarer:

  1. Som du säger, enstaka kvartalsresultat eller till och med årsbokslut är inget som påverkar oss som ligger långsiktigt. De nämner ju också säsongsvariationer med ovanligt få helgdagar 2016. Jag passade också på att öka idag och ligger nu på 5% vikt i portföljen. Jag kommer fortsätta köpa under 2017, så jag gråter inte om kursen fortsätter nedåt i takt med räntehöjningar.

    SvaraRadera
  2. Jag kan upplysa Dig om att hos Avanza så räknas det som att utdelningen kommer in idag och om Du handlade idag för mindre än Din utdelning så kommer inget belopp från kreditkontot att flyttas till Ditt ISK. I annat fall så kommer överskjutande skuldbelopp att flyttas från kreditkontot till Ditt ISK. Det kan Du själv se under fliken transaktioner från tidigare utdelningar, att utdelningsdag är en dag tidigare än pengarna syns på ISK kontot. Handlar Du på krita så kommer Du under dagen att ligga på minus och skulden regleras först under natten genom överföring från det kopplade kreditkontot. Finns det utdelning att ta så används den i första hand. Jag upptäckte det av en slump förra året när jag hade en långliggande köporder och den råkade gå igenom dagen innan utdelning kom.

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
  3. Hur ser du på Ica kontra Axfood? I mitt tycke är Ica just nu lägre värderat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      ICA skall vara lägre värderat då de rent operativt presterar sämre än Axfood. Emotionellt är ICA vackrare och marknadsandelsmässigt är de starkare men som bolag är Axfood mycket bättre med betydligt bättre nyckeltal/prestation. Varje investerad krona i Axfood ger betydligt bättre avkastning jämfört med dito ICA.

      ICA är billigare för att de presterar sämre.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Själv ser jag det som positivt att Axfood backar idag. Det är ett av mina mindre innehav i portföljen som jag vill ska bli större på sikt. Nu blir det fler Axfood aktier för lönen framöver :) Var ju fint att de höjde utdelningen iallafall :-) Mvh Slimis

    SvaraRadera
  5. Hoppsan köpläge uppstod.

    SvaraRadera
  6. Inte säker på att jag håller med dig där. De har likvärdiga marginaler och likvärdig tillväxt sett i jämförbara butiker.
    Vilka nyckeltal eller vilken prestation tycker du är betydligt bättre för Axfood?
    Vad motiverar ett P/E för Ica på ca 14 och för Axfood på cirka 19?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avkastning på eget och sysselsatt kapital.

      Mvh

      Radera
    2. Sett från en investerarens synvinkel, hur spelar detta roll? Tänker mig att vi investerar 10000 sek. Spelar de nyckelvärden någon roll, alltså kommer utdelning + kurstillväxt stiga pga mer hos Axfood än Ica? Även om man tar med P/E och P/B? Är det bättre om man väger in fallhöjden från P/E-talet också?

      // Novis

      Radera
    3. Spelar roll gör de så klart, men hur framtiden blir vare sig för Ica eller Axfood vet ju ingen än...

      Radera
    4. Tänk dig att du äger hela bolaget. För varje investerad krona får du 25% avkastning alternativt 10% vad väljer du?

      Avkastning på eget kap är ett viktigt och bra nyckeltal.

      Mvh petrusko

      Radera
    5. Det förstår jag, men tänk dig detta istället.

      Jag investerar 100 sek i ICA som har 10% avkastning på eget kapital, P/E 12
      Jag investerar 100 sek i Axfood som har 20% avkastning på eget kapital, P/E 20

      Givet att båda företag presterar samma i övrigt (vinsttillväxt etc), hur påverkar just det nyckeltalet värderingen? Är tanken att axfood kan ge extra utdelningar eller hur påverkas den tänkta kursen?

      Radera
    6. Tjena,
      Avkastning på eget kapital är jätteviktigt och säger mycket om ett bolag. På lång sikt ger ett bolag sannolikt inte högre totalavkastning än den ROE de presterar. Därför är det värt betala mer för ett bolag med högre ROE för det presterar bättre o kommer ge en högre totalavkastning. Definitivt värt betala ett högrw pris för det. Engelska termen är alltså return on equity eller ROE. Googla eller läs en bok om det. Du kommer tacka mig sen. Jätteviktigt nyckeltal för att hitta och investera i de bra bolagen.

      Atlas Copco tex är alltid mkt högre värderat än övriga verkstadsbolag. De har bäst ROE och även bland de bästa totalavkastning.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Fast det elimineras ju i värderingen genom ett P/B på 2 för Ica kontra ett P/B på över 6 för Axfood...

    SvaraRadera
  8. Bara att köpa vid nedgång, lycka till!
    Mina liknande köp är
    Gränges
    HiQ
    Stora Enso R

    SvaraRadera
  9. Anonyma är ganska ensamma på säljarbänken, hoppas dom har mycket att sälja då Axfood bara väger knappt 1% i portföljen, har ett target på ca 5 nomnomnom!

    SvaraRadera
  10. köper på 119 kr

    SvaraRadera
  11. Skulle Axfood falla ned emot 110 då kan den vara köpvärd, men knappast nu. Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
  12. Jag valde att öka med 15 procent. Precis som för dig är Axfood ett defensivt ankare i portföljen och när den kan handlas till en YOC på nästan 4,5 procent med bara en månad kvar till utdelning tyckte jag att det var värt att öka på lång sikt. Har inte hunnit läsa rapporten i detalj ännu men tycker att det idag även kom positiva besked om den långsiktiga inriktningen. Det som främst oroar mig är om de på allvar skulle börja tappa marknadsandelar men det tyckte jag inte att det fanns några indikationer på.

    SvaraRadera
  13. Off topic: Någon inblick i varför VFC faller kontinuerligt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skrev ett inlägg som svar. Många som undrar.

      Mvh petrusko

      Radera
  14. Varför ens skriva ett inlägg om det är ointressant hur det går? Jag skulle nog personligen ta mig en rejäl funderare på om verkligen Axfood är det bolag där mina pengar får bäst total avkastning över 20 år. P/E 19 är en hög värdering, speciellt då Willys väl haft negativ utveckling(?). Känns inte som ett tillväxt-case. 2012 låg P/E runt 12. Stor risk att man stirrar sig blind på utdelningen och den defensiva karaktären på aktien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu hakade du upp dig på vad vi kan kalla ett talesätt och tappade bort 99.9 procent av inlägget.
      Alla gillar olika och inte alla som gillar Axfood.

      Många bolag har en högre värdering nu jmf med 2012 i spåren av låga räntan.

      Att hitta bolaget som kommer ge allra bäst avkastning på 20 års sikt är sannolikt dömt att misslyckas. Att hitta bolag som ger en god avkastning är mer realistiskt.
      Mvh

      Radera
    2. Tack för svar. Tveksam om Axfood ger ens 'god' totalavkastning på 20 år. Men men, time will tell.

      Radera
  15. Till Anonymous 07 February, 2017 12:28

    Petrusko verkar uppenbarligen inte vara intresserad av att diskutera detta vidare. Det är hans korta svar en tydlig indikation på. Viktigare är att klämma ur sig inlägg om annat... Riktig dialog kan man inte förvänta sig här utan då är det bättre att söka sig till andra bloggar.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Nej det verkar inte så...Trist, diskussion och att försöka förstå andras perspektiv och åsikter är ju värt så mycket

      Radera
    3. Alla gillar olika. Jag försöker svara alla kommentarer och jag får väldigt mycket positiv kritik. Sådana här tråkbullekommentarer biter inte på mig.

      Önskar dig en riktigt god helg

      Mvh petrusko

      Radera
    4. Ärligt? Tråkbullekommentar? Det jag skrivit om ica o Axfood är inte kritik, det är bara öppningar o frågeställningar till diskussion. Jag anser ärligt att bästa sättet att lära mig mer är att förstå varför och hur andra resonerar. Att bara lyssna till de som tycker lika tillför mig ingenting. Risken blir istället att det bara blir confirmation bas av allt. Tack ändå för svar.

      Radera
  16. Jag har skrivit på min Facebook sida och varnat för Axfood ej var köpläge i längre pga deras strategier.

    Gunnar Samuelsson
    den 24 januari kl 10:59 ·

    https://www.facebook.com/gunnar.samuelsson




    Jag har tid rek. köp i axfood.
    Obs. detta gäller ej längre.
    Detta pga deras dåliga affärssinne.
    De köpte mat.se för 550 miljoner och nu pumpar de ut reklam för näthandel.
    Men det fanns ingen brådska att etablera sig på nätet. (och ett .com-namn kan man skapa själv, det behöver inte köpas så enormt dyrt)
    De agerade väldigt oförståndigt precis som de trodde de skulle missa "internet-tåget" å de måste vara med NU!
    mkt dåligt barnsligt känslostyrt agerande.

    Hade de varit begåvade hade de satsat pengarna på att köpa centralt belägen mark och bygga fler willysbutiker. Dvs investerat ej spekulerat.

    Ville bara klargöra detta iom att jag tid. rek. köp i axfood, men detta gäller alltså ej längre pga deras dåliga strategier.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...