Flygande julgran

Idag var jag ute och tränade strax innan mörkrets infall. Jag bestämde mig för en kombo av cykling och löpning. I fin omgivning cyklade jag och noga inplanerat var jag nära destinationen inför den flygande julgranen.
Jag klev av och parkerade min cykel och beskådade när 12 stycken JAS 39 Gripen flög på relativt låg höjd i formation av en julgran.
Häftigt tyckte jag. Extra häftigt då jag äger bolaget som tillverkar de där planen. Via Investor äger jag SAAB som är en oerhört kompetent tillverkare av försvarsmaterial. De har teknik i absolut världsklass och säljer radarsystem mm över vida världen.
I tider av allt hårdare politiskt läge i världen kan vi vara glada att ha ett bolag som SAAB i Sverige. Även om vissa av deras produkter inte är det mest sålda så är det otroligt vassa prylar. JAS 39 Gripen är ett bra exempel, förmodligen ett av de bästa planen i världen och de finns hos vårat flygvapen.
Ubåten som är på gång blir inte att leka med heller. Grym teknik och problematisk för andra skepp och fartyg att upptäcka.

Investor är en långsiktig och mycket bra ägare för SAAB. Ett annat investmentbolag som uttalat att de är långsiktiga ägare är Svolder. Jag tror säkert att de kommer äga bolaget i flera år till men Investor tror jag äger det fortfarande om flera decennier.
Länk till SAAB hos Avanza (Adlink).

Den flygande julgranen svischade snabbt förbi och så var det dags för nästa fas i mitt träningspass, löprundan. Sann tidsoptimist som jag är lämnade jag pannlampan i omklädningsrummet, jag skulle ju hinna springa en hel del innan det blev "för mörkt" för att springa i skogen. Mmm, tjena. Det blev mörkare och mörkare och när jag där, mitt ute i skogen utan stig och utan belysning famlar fram och snubblar ja då kan jag ju se optimisten i mig själv.
Ett riktigt härligt träningspass blev det.


1 kommentar:

  1. Tycker att det är lite roligt att jag fortfarande ser som tillverkaren av personbilar och inget annat ^^ Finns så mycket mer bakom skalet. Bra har det väl gått för SAAB också om jag förstått saken rätt. Bättre kommer det nog också troligtvis gå.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...