Börsveckan som gått. V49 2016

Vecka 49 har svischat förbi och det var en urstark börsvecka där OMXS30 steg 4,37 procent. Min egen portfölj satte nytt All Time High och jag sålde mitt innehav i Tele2 och Fortum. Likviden från försäljningen placerade jag om i Balder och Akelius preferens för att inte gå ned så mycket i utdelning. De två preffarna kommer inte sänka utdelningen utan den kommer ticka på år ut och in medan Tele2 och Fortum har en klar risk för sänkt utdelning framöver. Ingen av de två har ett kassaflöde som räcker till nuvarande utdelningsnivå och investeringar osv.

Några av mina inlägg i veckan:

En kort recension av boken Investor 100 år. Läs inlägget.

Starbucks, kaffebolaget med fortsatt god tillväxt. Läs mitt inlägg.

Bloggar/artiklar jag läst i veckan:

miljonär innan 30 funderar på att sälja något innehav och köpa preffar. Läs inlägget.

Legenden Jeremy Siegel och hans tro kring aktiemarknaden framåt. Länk till artikeln.

Affärsvärlden publicerade suverän intervju med Astra Zenecas Pascal Soriot. Länk till artikeln.

Jag har en del utdelningar på väg in den närmsta tiden och just nu lutar det åt att jag ökar i Investor och Pfizer. Vi får se vad börsen bjuder på i veckan som kommer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...