Det är inte våran bil pappa.

Där stod jag vid bilen med min lille son och påsar som skulle in i bilen. Den låste inte upp sig när jag tryckte på min nyckel.
Medan jag trycker frenetiskt hör jag min son säga något men jag lyssnar inte riktigt på honom. Grymtandes att det är fel på nyckeln hör jag när min son säger för femte gången:
"Det är inte våran bil pappa".
Jag tar inte till mig vad han säger för vad vet en liten pojke om nycklar som inte fungerar.
Nedrans nyckelusling till att inte fungera.
- Det är inte våran bil pappa!
- Va, vad menar du?
Jag lyfter blicken och tittar in i bilen och noterar att den har ingen bilbarnstol... Har någon stulit vår stol?
- Näe du grabben, det här är ju inte våran bil!

Ett par parkeringsplatser längre bort stod våran bil och hade förmodligen blinkat som rena julgranen när jag toktryckte på nyckeln.

Flera undersökningar, statistik och experter visar på att vi inte lyckas slå börsindex på riktigt lång sikt. Många är vi som känner till denna fakta men ändå köper vi aktiva fonder med flashiga förvaltare eller superavkastning en viss tidsperiod. Vi köper enskilda aktier och vi känner till den där faktan. Det står någon där och förklarar för oss att indexspar är smart men vi lyssnar inte.
Inget fel i att försöka slå börsen men man måste vara medveten om att ytterst få lyckas göra det på 20-30 års sikt.

För de flesta av oss är billiga indexfonder den bästa placeringen på lång sikt. Det är mycket hög sannolikhet att det kommer ge bättre avkastning än aktiva fonder eller en portfölj av olika aktier.
Jag sparar i bland annat Avanza Zero till mina barn.

Ett alternativ till indexfonder är investmentbolagen Industrivärden och Investor som historiskt korrelerat hyggligt med index fast de har givit en lite högre avkastning.
Jag äger själv Industrivärden och Investor och jag sparar i dem åt mina barn.

Kom ihåg: Indexspar är smart! Det är även väldigt enkelt, det kräver ingen tillsyn. Bara köpa mer i vått och torrt.


7 kommentarer:

  1. Så är det säkerligen, att indexsparande historiskt sett alltid varit den bästa investeringen. Troligtvis den billigaste med ur ett avgiftsperspektiv.
    Men för egen del handlar det lika mycket om resan. Att få vara med, vara en del av bolagen i vårt och torrt. Glädje och sorg. Sen att i slutet tjänat lika mycket eller mindre än en passivt förvaltat fond gör mig inte så mycket. Jag hade roligt under tiden...

    SvaraRadera
  2. Hej Omoraliska pengar,
    Tack för din kommentar, jag gillar den!

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Tveklöst rätt - men ack så tråkigt. :)

    SvaraRadera
  4. Hej.
    Helt rätt petrusko. Indexnära fonder är bäst av allt. Jag sparar på börsen för att jag vill få se pengar växa långsiktigt. Inte för att ha roligt. Mår mycket bättre att inte vara sämre än index,än att jag ska tro att jag kan slå index. Det är inte värt besväret och tid med aktier även om man blir lite bättre än index. Även jag har aktier fast viktar mer i fondportföljen.
    Spiltan Global investement 50%
    Spiltan investement 35%
    Amf småbolag 15%
    Det är globalt och Sverige som är också global tillväxt fördellat på stora och småbolag. Har samma fördelning i tjänstepension.
    Danske invest Global index 50%
    D&G aktiefond 25%
    D&G småbolag 25%.
    I ppm.
    Ap7 aktiefond 50%
    Lannebo vision 10%
    Delphi nordic 40%
    Har extra koll på aktiva fonder som jag väljer i ppm och tjänste med reducerat avgift. Ha det så bra petrusko. Vad tycker du om upplägget?
    Mvh.jacke77

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Ditt inlägg tar upp en fråga som gnagit ett tag, helt klart.
    Där jag är i mina tankar kring detta nu är följande:
    Det finns en tid för index och det finns en tid för aktier och aktiva fonder, följdfrågan blir då när i tid vilken som är vilken (den har jag inte löst än).
    Generellt så finns det 3 typer av börsår:
    1. upp 15-20%
    2. ca 0
    3. ner 20%
    Indexets tickande på 7-10% per år återfinns sällan som år på börsen.
    För upp 15-20%
    Här är indexet toppen, ingen risk att missa uppgången och låg risk.
    För ca 0
    Här kommer de aktiva valen att löna sig tror jag. Spara i aktier eller aktiva fonder för här kan de slå index. Mindre bolag, växande bolag, frontier - mer risk kan ge avkastning över index. Här skulle utdelningsbolagen kunna passa in också.
    Ner 20%
    Svårt att säga hur man positionerar sig då
    Index går tryggt ner men risken för påverkan pga bolagskollapser är låg pga riskspridning. Globalindex har varit ganska stabilt de senaste 1,5 åren trots svängningar men klarar de en riktig nergång?
    Aktier och aktiv förvaltning: större risk igen och med det större spridning på utfall. Här borde utdelningsbolag vara bättre än index.
    Guld, räntor eller hegdefonder skulle kunna vara en annan väg att försöka gå.

    Bara man visste vilket typ av börsår det skulle bli så skulle detta upplägg funka hyfsat:)

    SvaraRadera
  6. Haha, själv har jag som ung tonåring råkat sätta mig i en annan bils baksäte på en parkering. Samma modell, samma färg. Satt där och väntade på föräldrarna men efter den första minuten av bekvämt sittande var det som att hjärnan började reagera på de små skillnaderna i omgivningen (likt din "stulna" bilbarnstol).

    I övrigt håller jag med Omoraliska pengar, det är roligt att investera och jag är övertygad om att glädjen och motivationen gör att jag sparar mer vilket kompenserar för eventuell utebliven avkastning.

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
  7. Intressant inlägg, men jag håller inte med. Huruvida indexfonder passar beror förmodligen i hög grad på ens personlighet och intressen. Saknar man ett tillräckligt intresse, så bör man nog inte ha för mycket aktier utan snarare fonder. För pensionssparandet är låga kostnader verkligen viktigt, så där kan indexfonder spela en roll. Utöver det så tror jag vi sannolikt nu lever i en tid med lägre tillväxt för en lång tid framöver. Det betyder i sin tur att de största bolagen, som ingår i index, förmodligen kommer prestera sämre tillväxt och vinster än mindre bolag har potential till. Dvs. indexfonder kan kanske råka visa sig blir ett riktigt uselt val, i en tid där stockpicking verkligen har möjlighet att leverera bra.

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...