Monday, October 31, 2016

Svälta räv i bilverkstaden, Mekonomen

Det är en lång och utdragen process övergången till elbilar. I dagsläget är marknaden pytteliten, obetydlig rentav men mycket pekar på att det är elbilar som vi går över till i framtiden.
Nice för miljön.
Mindre nice för företag som sysslar med service och reservdelar av bilar. Visst har en elbil prylar som också behöver bytas men det finns väldigt många saker de inte har eller behöver serva på samma sätt som en fossilbil.

En mycket lukrativ business för bilverkstaden och Mekonomen är avgassystem. Den businessen försvinner i framtiden. Annat som försvinner kan komma försvinna: Årlig/milbaserat byte av olja, filter, tändstift, tändkablar mm. Drivknutar beroende på teknik i elbilen. Beroende av teknik i bilen sliter en elbil inte alls lika mycket på bromsar heller.
Mekonomens aktiekurs har inte gått något vidare de senaste tre åren och med nuvarande verksamhet och outlook ser det dystert ut på mycket lång sikt. Det tar inte fem år för marknaden att gå över till elbilar men jag som gärna tänker 20-30 år är definitivt i tidsspannet för big business med elbilar.

Det ser som sagt ut att bli en stadigt minskande omsättning för Mekonomen på lång sikt och nuvarande inriktning. Lägger man dessutom till spekulation i självkörande bilar och delningsekonomi så ser det nattsvart ut då detta resulterar i betydligt färre bilar i drift. Ja det där sista får vi väl se hur det blir med. Den utkomsten är inte lika tydlig som en övergång till elbilar.
Länk till Mekonomen hos Avanza.

Disclaimer: Jag äger inte Mekonomen.



14 comments:

  1. Har inte Mekonomen själv men Bilia så jag kan vara påverkad men jag ser det snarare att det kommer gå åt andra hållet. Ta delningsekonomin som exempel, någon kommer behöva att underhålla, rengöra och agera för att fixa dem snabbt då de går sönder. Det är exakt det som jag ser en helägande som Bilia har fördelar som kan erbjuda en full end to end kedja för personer/företag. Tror också att delningsekonomin kommer få flera tråkiga nyheter (se t.ex. att Uber förare i UK ses som anställda av Uber vilket gör att deras hela modell faller eller att NY förbjuder Air BNB för under en månad i uthyrning etc.).

    Den andra är att elbilar fungerar bra i större städer men tror mycket mer på hybrid versioner helt enkelt för att laddningstider, distans, laddnings kostnader (i dag gratis, kommer kosta i framtiden), olika pluggar etc. inte kommer att fungera i praktiken utanför detta begränsade område. Och det är innan vi går in på så enkla saker som att el inte finns tillgängligt i stora delar av världen till att börja med. Visst det är fint att cruisa runt in Sthlm i en självkörande el bil men försök att ta den upp till Norrlands inland och se hur bra det fungerar.

    ReplyDelete
  2. Tydligen kan man vänta sig en ökad intäkt från försäljning och byten av däck, då man snabbare sliter ut däcken i en elbil jämfört med bensin/dieselbilar. Som jag förstått det beror det på att vridmomentet i en elbil är betydligt större och därför slits däcken mer.

    /YieldOnCost

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om det är vridmoment som påverkar kommer självbärande bilar kunna tänka det då dom kan räkna med fler variabler och bättre anpassa färden för ekonomi och säkerhet än en människa. Dock är det svårt att göra något åt vikten och hur det än är väger batteri en del då dom än så länge har lägre energitäthet än bensin.

      Delete
  3. Tror det kommer dröja ytterligare några år innan elbilar eller självkörande bilar på allvar etablerar sig på marknaden. De förra har det pratats om ända sedan jag var student för ett decennium sedan. Deras marknad begränsas som Jonas är inne på än så länge främst till storstadsregionerna, där många i den miljömedvetna kundkretsen även har andra alternativ. Jag tror i så fall snarare att begränsad efterfrågan på bilar till följd av ökad urbaniserad och ökat miljömedvetande är en större risk. Samtidigt kommer de bilar som finns kvar behöva underhållas och det blir en eftersläpning eftersom många bilägare behåller en bil i ett decennium.

    Jag sneglar lite på Mekonomen men tycker att aktien är för dyr för att risken för lägre utdelning ska kunna motiveras. Trots den fina utdelningshistoriken räcker det att de sänker till 5 kronor per aktie för att det ska bli en ganska dålig affär. Däremot har jag lekt med aktien i form av day/swing trading mest i lärosyfte för att utveckla min förståelse för börshandel och kunnat plockat in några högst blygsamma vinster i marginalen. Till det syftet duger aktien fint då den är förhållandevis förutsägbar om än viss risk genom lite väl låg handel/avslut.

    ReplyDelete
  4. Tror utvecklingen inte kommer gå så fort som alla hoppas, elbilar är dyra att tillverka och i slutändan förmodligen inte så miljövänliga som alla hoppas på. Ta detta med "miljöbränsle" som är en populistisk saga för att folk ska få bättre samvete när dom tankar. Att göra bränsle av mat och skog är inte smart.
    Bilar säljs i stor mängd fortfarande och utvecklingen går i sådan fart att Mekonomen liksom Bilia etc kommer kunna ställa om. Men en omställning är på gång åt något håll och som företag finns det alltid svängningar, se på Ericsson och det något utslitna men ständigt aktuella exemplet Facit.

    ReplyDelete
  5. Intressant teori. Minns att jag en gång var intresserad av att ta in Mekonomen efter att ha läst lite hos Vägen till Frihet. Stoppades däremot av min egen erfarenhet när jag var dit och skulle köpa en säkring till min bil, vilket dom underligt nog inte kunde plocka fram utan refererade mig vidare (på ett för mig oproffsigt sätt).

    ReplyDelete
  6. Visst det försvinner en del komponenter vid övergång till elbilar men det tillkommer nya som du inte beaktar i analysen. Vet inte hur ofta du bytt avgassystem men själv drabbas jag av det max en enda gång per bil och då brukar jag drälla runt i mina bilar i över tio år innan byten. Olja+oljefilter är den största förlusten i försäljningen när övergången är fullbordad. I övrigt ser det väl ungefär likadant ut på en vanlig bil och elbil. Lampor ska bytas, luftfilter, bussningar, drivknutar, krängningshämmare, lager och däck. Nya saker tillkommer för elbilar som batteribyten (inte särskilt ofta), däcken slits fortare som nämns ovan på grund av vridmomentet vilket även kan påverka slitage på axlar och drivknutar. Förmodligen blir det summa summarum mindre underhåll på en elbil men Mekonomen säljer ju så förbaskat mycket annat förutom bildelar så jag tror de klarar sig hyfsat.
    Disclamer: Jag äger inte Mekonomen men handlar verktyg, färg (stenskott), rep, gasol och annat (bildelar) där ibland.

    ReplyDelete
  7. Hålle med att saker kommer försvinna. Men andra saker tillkommer också. Dagens bilar är fylla med sensor och andra elektronik komponenter. Saker som backsensor finns nog på mer än 50% av alla nysålda bilar. För 10år sen va den siffran nära 0. LED display som har ersatt gamla analoga hastighetsmätare i volvo kan behövas bytas oftare. Då har jag inte börjat räkna upp de komponenter som tillkommer i och med bilen ska blir självkörande. Där varje komponent måste fungera 100% hela tiden.
    Disclamer: Jag äger Mekonomen. Och har för avisk att öka i den på nuvarande prisnivå.

    ReplyDelete
  8. Jag har en BMW I3 och efter att nu ha kört den sen i somras skulle jag inte drömma om att gå tillbaka till en bil med förbränningsmotor. Kostar 2 kr milen att köra, är helt tyst och miljövänlig som få. Whats not to like?

    Merca har en prototyp som beräknas gå upp mot 300 mil på en laddning som teknikens värld skrev om för ett tag sen. Då är de gamla bensin och dieselbilarna plötsligt omkörda.

    ReplyDelete
  9. Hela oljeindustrin och alla som bygger sin affärsrörelse på den kommer att drabbas om vi går över till elbilar. T.ex. oljeraffinaderier, bygge av oljeplattformar, etc. etc. Det finns väldigt många bolag som saknar intresse av att elbilar slår igenom och motarbetar dessa.

    Trevlig Kväll

    //Krusse

    ReplyDelete
  10. Ge mig gärna några exempel på företag vars bransch/marknad kommer vara oförändrad i 20 års tid.

    hälsningar/Rick

    ReplyDelete
  11. Många har inte förstått vad det innebär med elbilar.

    Jag vågar påstå att minst 90 % av alla personer i hela Sverige skulle klara sig väldigt bra på en elbil med 10 mils verklig räckvidd. 5 mil för att köra till jobbet, 5 mil för att köra hem från jobbet. Släng på ytterligare 5 mils räckvidd för att kunna klara lite kallare klimat och för att ta höjd för en avstickare på väg hem från jobbet.

    Bilen laddas fullt hemma varje natt för 1 kr/kWh och eventuellt kan bilen också laddas när den står parkerad på jobbet. Hur många människor av Sveriges bilförare är uppe och kör bilen i Norrlands inland?

    Så klart kommer också argumentet om bilresan till Sälen som man gör varje år men då är det väldigt enkelt att hyra en fossilbil om man inte känner sig trygg i elbilen.

    Jag tror att väldigt många kommer att tjäna väldigt mycket på att övergå till elbil, och sedan hyra en fossilbil för de längre resorna. Att blanda till en laddhybrid innebär att man får nackdelarna med båda systemen, kort räckvidd på elsystemet och allt slitage och alla kostnader med fossilsystemet.

    Bra elbilar som fungerar för 90 % av alla människor säljs redan idag, Renault Zoe (41 kWh batteri), Nissan Leaf (30 kWh batteri) osv. Redan nu produceras Bolt i USA, som kommer att säljas som Opel Ampera-e i Europa under 2017 (om jag inte missminner mig 60 kWh batteri).

    ReplyDelete
  12. Tjena Rick,
    Oförändrad är ju att ta i men i vart fall inte försämras drastiskt.

    Hyreslägenheter. Tex Balder.
    Kommunalt vatten (finns ej noterat i Sverige men vanligt i tex USA)

    Mvh petrusko

    ReplyDelete
  13. Beställde själv bildelar igår till min Fiat..

    Kamremssats med vattenpump, bromsbackar bak, skivor med belägg fram, termostathus, multirem, luft och kupefilter samt tändstift x 4.

    Summa?

    184Euro + 20Euro frakt från Tyskland.
    Mekonomen billigaste delarna: 5600kr

    Man måste vara inkapabel att söka på google för att handla bildelar på Mekonomen.

    ReplyDelete