Stark rapport från Atlas Copco

Igår kom Atlas Copco med sin 9-månaders rapport och den var riktigt stark. Omsättning och justerat resultat kom in över förväntan. Det som verkligen var starkt i rapporten var den avsevärt stärkta orderingången och en generellt bättre marknad. Detta betyder en bättre outlook framgent, analytiker kommer behöva justera upp sina estimat efter denna rapporten.
Marknaden reagerade genom att snabbt värdera upp Atlas Copco och dess starkare outlook. Aktien steg kring 4 procent igår.

Orderingången överträffade förväntningarna med hela 1,27 miljarder kronor. cirka 600 miljoner kronor för kompressorteknik och runt 500 miljarder bättre för gruvbiten. Som jag hoppats och trott visar gruvsidan upp bättre siffror och även om VD Ronnie Leten är försiktigt positiv kring gruvsektorn kan man ana att den fortsatt ser bättre ut (mindre dålig).
Den organiska tillväxten i orderingången är hela 7 procent och det är de starkaste siffrorna på flera år.

Sammanfattningsvis en mycket stark rapport!

Disclaimer: Jag äger Atlas Copco.

Ett sätt att äga Atlas Copco till lägre risk är att äga investmentbolaget Investor där Atlas utgör cirka 17 procent. Jag äger även Investor men har valt att äga Atlas också för att få en större viktning av just den.


3 kommentarer:

  1. Hej igen Petrusko!

    Ungefär samma scenario med Atlas som ABB alltså. Du viktar upp lite i vissa av Investors innehav. Jag sålde faktiskt 40% av mina ABB och köpte Investor för ett par veckor sedan. Har hellre Investor som mitt största innehav än ABB, för att minska risken i portföljen. Vad gäller direktavkastningen så har ju Investor "tickat upp" en spänn om året ett tag nu. Tycker dock fortfarande att ABB är ett mycket fint bolag, som ligger rätt i tiden.

    Önskar en Trevlig Helg
    /Rille

    SvaraRadera
  2. Tjena Rille,
    Jag håller med dig och föredrar också att Investor väger tyngst. Det ger ett lägre risktagande. Just nu är Atlas tyngst då jag satsat ordentligt på den. Investor har jag relativt nyligen börjat bygga upp en position men planerar att den skall väga tyngst av dessa, kanske tyngst av allt i min portfölj.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag äger Investor men är grymt grymt sugen på att äga Atlas enskilt p.g.a. deras framtidsutsikt. Finns det någon anledning att äga det på bägge håll? Kanske svårt att få en klar bild av hur stor andel man har i bolaget :)

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...