Nu behöver jag ditt tips på nyhetssajt

Jag läser ekonominyheter på diverse sajter utan att betala medlemsavgift/abonnemang. Man kan komma över i princip allt väsentligt att veta utan att betala för det. Flera sajter tar betalt för att läsa artiklar och de har lite olika upplägg. Vissa tar bara betalt för en del artiklar och andra låter dig läsa ett litet antal artiklar per månad för att sedan sätta stopp och kräva att man betalar för att läsa.

Jag respekterar affärsmodellen även om jag tror den är helfel väg att gå. Den känns som ett desperat försök att klamra sig fast vid en för stor kostnadsmassa. Stort kontor kanske, många anställda, en papperstidning som skall tryckas och distribueras kanske. Uppstickare lär sätta krokben för de gamla aktörerna tror jag. Nya aktörer kan skapa bra content och sprida nyheter utan massa anställda och utan en dyr papperstidning. Men nu var det inte det jag skulle skriva om ju....

Nu vill jag att ni skriver i kommentarsfältet vilka sajter ni surfar på för att få till er ekonominyheter på svenska. Syftet är att för egen del och för andras skull sprida tips på bra sajter.



14 kommentarer:

  1. Framförallt måste man vara bra för att kunna ta betalt för något andra erbjuder gratis. Att Dagens Industri (med sin hemsida som hade känts gammalmodig för tio år sedan) ens erbjuder en prenumerationstjänst är skrattretande.

    Jag tror att Placera är min förstasida för svenska ekonominyheter (efter bloggar och poddar).

    SvaraRadera
  2. Din Dini,
    Stilpoäng =)

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Hej Micke,
    Tack för din kommentar. Ja Placera är ett bra tips, de har bra artiklar.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Tjena Petrusko,

    Jag följer de flesta nyheterna på Avanza.
    Tycker det är kul att lyssna på Day tradarna http://borspodden.se/ en gång i veckan.
    Följer också börslunch på https://www.efn.se/ nästan varje dag.
    Hittar man något intressant så tittar jag naturligtvis på bolagets hemsida.
    Kollar också runt på lite olika bloggar, brukar börja med din och följer länkar till andra därifrån.

    Vänliga Hälsningar
    /Rille

    SvaraRadera
  5. Telegramflödet på Placera är bra för snabba och relativt detaljerade nyheter, inte minst makrostatistik.


    /Jakob

    SvaraRadera
  6. Förr var det di.se som gällde, nu är det som du säger mest reklam och premium där. Har inte hittat någon fullstäckande ersättare, men SvD.se ligger närmst till hands.

    SvaraRadera

  7. Placera som redan nämnts. Men även Dagens Industri (dom brukar ha billiga prova på erbjudanden).

    DI har väldigt mycket och väldigt brett under sitt parasoll som man kanske inte tänker på annars. Väl värt att du testar anser jag.

    Som nämnts ovan är designen inte den bästa, men vill man ha stora bilder och lite text finns http://digital.di.se/

    /Andreas

    SvaraRadera
  8. Kollar mest på placera och EFN, ibland en del på Svd.

    Har en app på mobilen som heter börsappen som jag testet ett tag nu, den samlar alla nyheter från ekonomivärlden och taggar berörda bolag så man kan lägga in bevakningar på de man vill följa med notiser i mobilen. Den funkar riktig bra faktiskt.
    Den har även flöden för twitter, börsnoteringar och webtv.

    Mvh Tomas

    SvaraRadera
  9. Hej!

    Ibland är vafinans.se bra.

    //Jasper

    SvaraRadera
  10. Jag tycker att nyhetsflödet på Placeras är mycket bra. Är jag specifikt intresserad av något bolag t.ex. för en eventuell investering så brukar jag gå in på bolagets hemsida -> Investors Relation och där hitta bra information om bolaget. På Di och Svd tittar jag bara sporadisk.

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
  11. Ett bra tips när det gäller allt amerikanskt är seeking alpha, ladda hem appen; seeking alpha och registrera dig. Dock på engelska! Amerikanska investerare delar med sig av info. Har fått bra info gällande ETFer och Usa bolag som realty income mm. Är man reggad där och anger vilka bolag man är intresserad av kommer det "plingar" i mobilen så fort någon skriver något. Och författarna är ofta mycket kompetenta. Ps tack för en bta blogg.mvh Kalle

    SvaraRadera
  12. Jag "prenumererar" på ett stort antal bloggar via theoldreader.com (rss).
    Täcker tyvärr inte nyheter men ger väldigt mycket bra lösning. För nyheter är det tyvärr
    Di.se
    Svd.se
    Va.se
    Privataaffärer.se
    Affärsvärlden.se

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...