Köpa H&M på sur rapport

I fredags släppte H&M sin rapport och aktien stängde ned flera procent på eftermiddagen. Jag hade noga tänkt igenom huruvida jag skulle köpa på rapporten och även om jag kom fram till att avvakta nästan oavsett så har ni här min slutsats:

Jag tänkte att ett eventuellt köp skulle göras börsdagen efter rapporten, alltså låta den backa och backa än mer dagen efter för att sedan köpa. Baserat på ett negativt mottagande förstås och det fick ju rapporten minst sagt. Nu återstår det att se om den backar ytterligare idag. Den riktigt kylige kan applicera den här strategin med ytterligare en dags nedgång.

Nu kom jag ju som sagt fram till att jag är hyggligt nöjd med min viktning av H&M. Förvisso har den minskat i spåren av superdålig utveckling av aktiekursen men jag vill ändå inte tanka på mer. Vikten i väskan är kring 10% och det är mitt näst största innehav.

Om jag skall säga något om rapporten så tycker jag att de kunde varit lite tydligare kring planerad översyn av tillväxtmålet i antal butiker. Nu fick man infon att den skall ändras och inte mycket mer än så. Det lämnar mycket åt spekulation.
Länk till H&M hos Avanza.


15 kommentarer:

  1. Hejsan.
    För en som drar igång sin portfölj, anser du att HM är köpvärd på långsikt eller har Zalando, Inditex etc redan ätit upp Internetkakan och nu sitter och småskrattar åt HM's alla nyöppnade butiker som behöver perfekt väder för att klara sina försäljningsmål?

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag köpte en liten stek HM på 240 kr.

    Rea på aktien....för vadå? :)

    Jag tänkte kolla vad du tycker att en bra riktkurs är på Atlas Copco. Den står ju i ca 230 kr nu. Förut hade du köp UNDER 190 kr.

    Tacksam för svar då jag tycker det är svårt i dagsläget.

    Tack!

    SvaraRadera
  3. Tjena Mr T,
    Jag tror på H&M på lång sikt. Internethandeln har inte på långa vägar nått sin fulla potential och rena E-handlare kommer inte "slå ut" de starka och bra aktörerna som varit med länge. Framtiden är en kombination av fysisk butik och webhandel, det är nyckeln till maximal omsättning och lönsamhet.
    De andra du nämner kan tänkas vara bra placeringar de också.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym,
    Tack för din kommentar. På kort sikt kan jag inte påstå att det är fyndläge i Atlas. När den gick under 200 kronor trodde jag väl att det var bra nivåer även på kort sikt. På riktigt lång sikt är det nice att äga bra bolag, bra bolag som Atlas och om man köper på 230 kr eller 195 kr är inte avgörande.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Blev ett litet köp idag för att sänka min genomsnittliga inköpskurs på HM. Sjunker den ner till 230 eller lägre får jag köpa lite till! :) Tack för en grymt bra blogg med täta inlägg. Inne och kikar dagligen.

    SvaraRadera
  6. Experterna på Placera tycker ungefär som Du om H&M
    https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2016/09/30/utnyttja-svackan-i-hm.html

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
  7. Obegripligt att du har H&M som kärninnehav. Vad gör du om dom sänker utdelningen för första gången sen 1974?

    Peter

    SvaraRadera
  8. Förstår inte varför folk är så sjukt kortsiktiga i deras investeringar? H&M säljer dåligt i Augusti och September? So what? Hur kommer H&M se ut om 10 år? Det är den viktiga frågan. Jag har också för stor viktning för att snitta ner mig känner jag. Just nu står H&M för nästan 20% av portföljen.

    Till något helt orelaterat. Vet att jag frågat dig förut men hur ser du på Wells Fargo? Tycker det ser väldigt bra ut. Anledningen till att jag frågar är att jag sett att du köp JNJ och andra stabila utdelare som just nu köps till en premium. Vet att det inte går att jämföra dessa bolag men det är väldigt skiljda värderingar. Yield: 3.41%, Payout ratio: 37%, P/E5: 11.3 m.m.

    Läs gärna min analys av Wells Fargo om du har tid/lust:
    http://fuckyoufonden.blogspot.se/2016/10/analys-wells-fargo.html

    SvaraRadera
  9. Hej,
    Alltid lika kul/intressant att läsa din blogg. Har en fråga som delvis rör HM.
    Har en portfölj som ser ut som följer.
    Castellum 22%
    HM 17,6%
    Investor 12,5%
    Industrivärden 11,6%
    Bettson 8,1%
    Har även mindre poster i Handelsbanken,Cellavision, Atlas C, Telia, Sandvik, Byggmax, Nobina och Peab.

    Har jag för mycket i Castellum och HM? Siktar på att spara länge och fokuserar åt utdelningar, tips?
    /DH

    SvaraRadera
  10. Hej Anonym,
    Tack för din kommentar och trevlig feedback. Under 230 kronor köper kanske jag också. Köpte för 235 kronor tidigare i år, tror det var BRexit.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  11. Hej FYFonden,
    Håller med dig om att det är ett väldigt tungt kortsiktigt fokus på börsen men så kommer det sannolikt förbli. Det väger nog än tyngre för H&M i och med att de redan surat en längre tid.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  12. Tjena DH,
    Tack för din kommentar. Du har än högre viktning än vad jag har. Vi utsätter oss för förhöjd risk när vi viktar enskilda bolag så tungt. Det ställer stora krav på oss som investerare och att man har tur och inte springer på oförutsedda händelser.

    Skall man vikta något tungt gör man det med fördel med Investor och Industrivärden. Där får man god riskspridning via deras portföljer.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  13. Tack för svar!
    Vad är lagom procentsats för de 4 största innehaven? Funderar på att sakta öka i Handelsbanken framöver.
    / DH

    SvaraRadera
  14. Hej DH,
    Allra lägst risk får man genom att vikta alla innehav lika stort. Om man vill att 4 st väger extra tungt kan 10 procent vara något att fundera på, då väger de tillsammans 40 procent. Då står man inte och faller med ett enskilt innehav samtidigt som de gör väsentlig skillnad i portföljen.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  15. Ok, bra svar. Är novis på detta men att följa din blogg ger en trygg resa framåt.
    Tack.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...