Johnson & Johnson rapporterar över förväntan

För det tredje kvartalet rapporterar JNJ ett justerat resultat om $1,68 per aktie mot väntade $1,66. Omsättningen steg till $17,82 miljarder även det över förväntan som låg på $17,74 miljarder.

Johnson & Johnson som är världens största tillverkare av hälsovårdsprodukter justerar även upp helårsprognosen eller rättare sagt snävar till spannet. Den nya prognosen är $6,68-6,73 mot tidigare $6,63-6,73.


Aktien har gått betydligt bättre än index. +15 procent exklusive utdelning mot cirka 4 procent för S&P500.
Historiskt har JNJ gett en bättre avkastning än index. Sedan 1970 har den gett en årlig avkastning om drygt 13 procent. På 10 år sikt har totalavkastningen varit cirka 10 procent.

Likt börsen som helhet är Johnson & Johnsons värdering nu ganska hög men de har framtiden för sig. Världens befolkning lever allt längre och allt fler får råd med läkemedel, tamponger och tandtråd i en rasande takt.

Jag äger Johnson & Johnson och tror den är en bra långsiktig placering. Utdelningen har de höjt varje år i över 50 år och det lär de fortsätta med i många år framöver.
Det här är ett innehav som är extra viktigt för mig när det kommer till att bidra till min portföljs organiska utdelningstillväxt. Den långa historiken av höjningar, den stabila verksamheten och de superstarka finanserna gör Johnson & Johnson till en mycket pålitlig utdelningshöjare. Bolaget är ett av endast två att inneha AAA kredit rating, det andra bolaget är Microsoft. Jag planerar att öka i JNJ löpande framöver och mitt nästa köp gör jag sannolikt inom cirka 4 veckor när jag har pengar på depån.
Länk till Johnson & Johnson hos Avanza.


Annons:
Bli grymt rik på aktier. 
Köp den mycket populära boken av Anders Haskel och läs hur just du kan lyckas med att spara ihop miljonbelopp på börsen. Lär dig hur man bygger en bra portfölj och hur man undviker dåliga bolag.

10 kommentarer:

  1. Hej

    Hur tänker du angående valutarisken när du investerar i tillgångar som inte är i SEK, är det något du beaktar eller ser du att det jämnar ut sig över tid?

    Uffe

    SvaraRadera
  2. Hej,om rapporten är bra varför faller då kursen?
    Ner ca2,3% nu när frågan ställs.

    Tack för en bra blogg.

    SvaraRadera
  3. Trevligt med rapport, den står på morgondagens läslista. Ser att marknaden tackar med att låta den backa ett par procentenheter.

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
  4. Hej Uffe,
    Jag har sedan en tid antagit en lägre viktning i usd för att utdelning i kronor inte skall svaja för mkt nu när jag skall leva på den. Jnj fortsätter jag dock öka i utan bekymmer.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Hej anonym,
    Jnj brukar komma in över förväntan. Marknaden hade prisat in mer helt enkelt.
    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. petrusko, Vilka datum är deadline för jnj nästa utdelning ?
    Tror du kursen kommer falla mer dem närmsta dagarna innan aktien hittar sin rätta värdering ?
    / Andreas

    SvaraRadera
  7. Hej Andread,
    Jag har inte fått upp exakt datum ännu men förra året var X-datum 20/11 och det diffar 1-3 dagar mot det datumet max.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. Ok, jag väntar på en ny ingång i dippen. Gick ur innan och kammade hem lite vinst.
    / Andreas

    SvaraRadera
  9. Hej Petrusko
    Jag har följt din blogg nu under några månader. Jag har börjar investera i utdelningsaktier, främst svenska som HM, Atlas, Castellum, Investor och Kinnevik mm.
    Jag har samtliga svenska Aktier i ett ISK konto.
    Jag har nu siktet mot USA där jnj, realty income, Pfizer och några till samt kanadensiska Boston pizza och finska Fortum. jag har för avsikt att köpa dessa aktier och behålla dom en lång tid framöver, 10-20 år om inte mer. Vilket konto bör jag köpa dessa akiter? ISK eller KF. Jag har goolgat lite och allt lutar sig mot ett KF för utländska aktiter och ISK för svenska. Stämmer detta? Och hur har du ditt upplägg, är det ISK för svenska och KF för utländska?
    Tacksam för svar,
    Mvh
    Hassan

    SvaraRadera
  10. Tjena Hassan,
    Fina bolag du spanar på. Utländska aktier skall man ha i en KapitalFörsäkring, det är allra bäst. Jag har skrivit ett inlägg med mycket info på ämnet. Länk här: http://petrusko.blogspot.se/2014/11/utlandska-aktier-i-isk-eller-kf.html

    Själv har jag alla utländska innehav i en KF och svenska aktier köper jag i huvudsak i ett ISK.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...