Jag vill ha lyx i vardagen. Plötsligt händer det inte!

Hörde precis en reklam på TV, en kvinna ville ha lyx i vardagen varpå hon köpte trisslotter. Fail!

Ett par bekanta till familjen petrusko köper två trisslotter i veckan och på ett år är det 3120 kronor de lägger på detta. Alla vinstlotter lägger de i en burk och plockar ut vinstpengarna en gång per år och det blir ju inte många kronor.

Lyx i vardagen får man INTE genom att söla bort pengarna på värdelös skit som trisslotter. Man kan få det genom ansvarsfullt sparande och det behöver inte vara krångligt. De där 60 kronor per vecka som man kanske lägger på trisslotter, det blir pengar utav dem om man istället sparar dem i aktiefonder.

Historiskt har börsen avkastat kring 10 procent per år i snitt och även om det kan svänga enskilda år så är det ingen orimlig förväntning på lång sikt.

60 kronor per vecka blir efter 3 år cirka 10.300 kronor räknat på 10 procent årlig avkastning. Via ett InvesteringsSparKonto betalar man ytterst lite i skatt och slipper krångel med deklaration. Läs mer om ISK hos Avanza eller Nordnet, de två största nätmäklarna i Sverige.

Sprid budskapet och visdomen genom att dela detta inlägg på Facebook.

Annons:
Allt om utdelningsaktier. Köp boken på svenska hos Adlibris
Hernhags nya bok, Bli rik på Aktieutdelning. En suverän bok på svenska om sunda aktieinvesteringar. Det mesta man behöver veta om att investera i utdelningsaktier.

6 kommentarer:

  1. Mmm eller lotto som kör med sin slogan Miljonärsfabriken. Suck...

    Den enda miljonärsfabriken är börsen!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  2. Jag snusar en dosa per dag. Det är lyx i vardagen.

    Skulle jag välja att sluta snusa och spara detta och erhålla en avkastning på 10% per år

    och om vi räknar med en årlig prishöjning av 3% per snusdosa då skulle jag

    vid min dödsbädd sitta med 40 miljoner i snuspengar :)

    SvaraRadera
  3. Vilken historia tittar du på som ger 10% avkastning? Räknar man inflationsjusterat brukar man prata om 4% avkastning. Skatten på ett ISK-konto är runt 0.42% på HELA beloppet, vilket alltså inte är försumbart i relation till 4% avkastning. Spara i all ära, men tycker man det är kul med en trisslott då och då så behöver man inte skämmas och 60kr i veckan kommer knappast göra någon skillnad. Jag tycker du verkar kunnig inom vad du gör, fokusera på att skriva om det du är bra på istället för sponsrade inlägg för att ragga kunder till Avanza eller Nordnet, du gör dig en otjänst och framstår som okunnig.

    På firecalc kan man se hur börsen har utvecklats i olika perioder historiskt, får man 10% har man haft tur.
    http://www.firecalc.com/


    SvaraRadera
  4. Hej anonym,
    Svenska börsen har historiskt avkastat kring 10%. Det är bäst i världen faktiskt.
    Inlägget är inte sponsrat. Det här är ett typiskt ämne som jag skriver om.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Jag har sparat småslantar sedan jag var 18, är sjukpensionär och kan inte avvara så mycket. Så fort det blir extrapengar har jag sparat. Och nu kan jag få en hel hyra betald om jag tar ut 3 % per år av min förmögenhet. Men jag har inte det behovet än, så jag fortsätter att låta den växa.

    Jag har blivit hånad och förlöjligad för att jag inte köpt pizzor, cappuccinos, ätit och fikat, köpt lotter och åkt på diverse ganska meningslösa men dyra grejer - och folk är sedan förvånade över att fattiga jag har råd med ordentlig symaskin eller dator när det behövs, för att inte tala om att jag kan säga hejdå till Försäkringskassans förnedrande bidragssystem som ska ges som tillägg för att man ska ha råd att leva. Det är nu snåla jag, som slipper vända ut och in på mig för att få lite bostadsbidrag :D Och det är jag som inte halkar bort när jag blir ålderspensionär. Jag får mer då, än de flesta som arbetat med låglönejobb, trots att jag knappt jobbat alls.

    SvaraRadera
  6. Hej

    Jag vill be om ursäkt för tonen i mitt förra inlägg, jag läser nu att den är lite för hård och det var inte min mening. Men jag står fast vid min åsikt. Avkastningen måste justeras ner med inflationen, ca 2%. När man räknar 10% så har man ofta räknat nasdaq från 1986, vilket är en väldigt tacksam tidsperiod utan större världskriser. Räknar du 100 år bakåt så får du en tidsperiod som innehåller 2 världskrig och ett par andra kriser. Dessa är sällsynta händelser, men det är fullt realistiskt och troligt att man under sin livstid kommer vara med om en större kris. På firecalc har man samplat data från 1871, vilket i mitt tycke ger en bättre uppskattning än de senaste 30 åren. Om man plottar avkastningen för olika 30års perioder så varierar den kraftigt, det är inte sällsynt med 30-årsperioder med negativ avkastning.

    Nu är vi inne i en period där börsen har gått bra de senaste 30 åren och det är väl snart dax för taxi-chauffören att börja ge aktietips, då är det dax att dra öronen åt sig :)

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...