Inget fyndläge men jag köpte preffar

Jag har inte köpt så värst mycket preffar en tid. Mitt senaste lite större köp var en rejäl batch Akelius kring 297 kronor i början av juli.
Nu har preffar backat lite men de är fortfarande på betydligt högre nivåer än i början av sommaren.

Idag köpte jag lite fler Akelius preferens på 315 kronor och Balder preferens på 335 kronor. Inga stora köp, vi skall ned en god bit till innan jag tar i och gör lite större köp. Det är ju bara en tidsfråga innan preffar handlas på betydligt lägre nivåer eftersom de värderas baserat på allmänna ränteläget. Jag tar dock inte något för givet utan tror vi kommer ha låg ränta länge. Den kan bli "mindre" låg innan den blir hög. =)

Jag gillar Akelius och Balder preferens allra bäst för de har låg risk i verksamheten (hyreslägenheter) och sunda finanser. Akelius är dock i en klass för sig själv med låg belåningsgrad och uteslutande hyreslägenheter i beståndet. Balder har kring 60 procent (minns ej exakt men där i kring).

Annons:
Allt om utdelningsaktier. Köp boken på svenska hos Adlibris
Hernhags nya bok, Bli rik på Aktieutdelning. En suverän bok på svenska om sunda aktieinvesteringar. Det mesta man behöver veta om att investera i utdelningsaktier.

13 kommentarer:

  1. Jag har också tankat på mig flera sorters preffar i dag, man ska passa på när det är rea. Dessutom har jag köpt i Kallebäck och Saltängen, riktigt fin direktavkastning på dessa. Och enkla att räkna på… :-)

    SvaraRadera
  2. Tack för en intressant blogg!

    Jag har letat i prospektet för Akelius, utan framgång, efter ett vilkor som säger att de kan frysa utdelningarna. Jag har för mig att det är om deras belåningsgrad överstiger en viss procent. Är det något du känner igen?

    SvaraRadera
  3. Hej Förskolemiljonären,
    Jag minns inte alla punkter till pricka i bolagsordningen för Akelius men de kan inte hålla inne utdelningen hur som helst. Nästan oavsett vilken preff man pratar så är en utebliven utdelning den sista spiken i kistan. Man kan alltså inte för skoj skull sluta betala utdelning utan den skall betalas så länge det finns medel att göra så. När det inte finns medel till utdelning är bolaget så långt nere i fördärvet att det sannolikt är bortom räddning.

    Något som inte står att läsa i ett prospekt är att utebliven utdelning är ett säkert sätt att bli helt utfryst på kapitalmarknaden. Inga långivare vill låna ut till ett bolag som inte kan stå för sina finansiella åtaganden. Blir långivare oroliga för sina lån vrider de åt kniven direkt mot bolaget. Man gör en genomlysning och kanske kräver återbetalning, större säkerhet mm.

    Något som förekommer i vissa preffar är att de har uppsatta regler kring hur stort preffkapital det får finnas. Då kan det vara uttryckt i stil med att inga nya preffar får ges ut om preferensaktiekapitalet är xx%

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Nu hittade jag det. Citerar från: http://z2036.blogspot.se/?m=1

    "Som jag förstår det finns det ett villkor på frysta utdelningar för preferensaktien om bolagets belåningsgrad överstiger 65% (ligger på 48% för närvarande)."

    Löptiden är "evig" så risken är inte obetydlig?

    SvaraRadera
  5. Hej igen,
    Ja alltså, det där är inget man behöver oroa sig för eftersom det inte kommer vara ditt primära huvudbry om det skulle gå så långt att de håller inne utdelningen.

    Om Akelius håller inne utdelningen så har de problem, stora problem. Enligt mitt tidigare svar ovan. Håller Akelius inne utdelningen skall den senare betalas tillfullo plus 10 procent "straffränta". Detta utsätter man sig heller inte för om man inte står för ruinens brant.

    Så du behöver inte oroa dig för indragen utdelning av den du nämner. Det går åt helvete innan dess i sådana fall.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Om belåningsgraden ska öka till 65% måste värdet på fastigheten sjunka med 26% allt annat lika. Om jag räknar rätt såhär på kvällskvisten? 😀

    Utgår det "straffränta" även om Akelius skrivit in i vilkoren att ingen utdelning görs vid den belåningsgraden. Då bryter man ju ej mot något löfte?

    SvaraRadera
  7. Akelius kan ej undkomma att betala utdelning. De kan ej hålla inne utdelningen utan att behöva betala ränta om 10%.

    Jag rekommenderar dig att läsa deras bolagsordning eller prospektet.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. Men om preffen går ner sett till ränteläget så är väl det ett tecken på att preffen inte längre är lika bra mot andra produkter eller vad man nu ska säga, inte enbart att den nu är billigare? Det är ju ändå för oss ägare lite som en ränteplacering.

    Sen åter igen att du ofta snackar om höga inlösenkursen, vilket du gjort förut. Varför skulle dom lösa in dom på det sättet om kursen är lägre på börsen. Då köper man väl tillbaks preffarna där. Frågat dig om det förut men utan svar.

    SvaraRadera
  9. När preffen går ned pga ränteläget är den ju precis lika bra som tidigare relativt andra placeringar som korellerar på samma sätt.

    Inlösenkurs är en falsk trygghet som många gör en tankevurpa och förlitar sig till. Flera preffar skall ses som eviga. Självklart återköper bolaget över börsen i den mån det går och om det är billigare.

    Att jag ofta snackar om den höga inlösenkursen vet jag inte vad du syftar till men jag är inte en av de som gör tankevurpa på den fronten.

    Vissa preffar har ett upplägg med stigande utdelning och föändrad inlösenkurs med åren. Detta för att pusha fram en inlösen. Ett sätt att vara tydlig att preffen kommer lösas in. SAS pref tex är peggad så den sannolikt löses in 2019.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  10. Hej

    Jag är nästan inne på att sälja av alla preffar för att invänta en möjlig räntehöjning. Kanske på 6 månaders sikt?
    Tror ett sådant scenario kommer skaka om preferensaktierna rejält. Skulle gärna kunna tänka mig att köpa på en sådan rekyl då jag egentligen inte tror på något kraftigt höjt ränteläge på medellång sikt.

    Lite spekulativt kanske:).

    SvaraRadera
  11. Varför rasar preffarna?
    Jag har tankat på mig en massa Balderspreffar för ett tag sen till tyvärr kurs 340 och nu går det bara ner varenda dag. Är inte Balder ett stabilt bolag? Och köper man inte preffar för att få utdelning? Varför säljer folk då? :(

    SvaraRadera
  12. Hej Anonym,
    PReffar köper man för utdelningen. Aktiekursen kan dock svaja upp och ned, läs mitt inlägg i länken här med info om varför preffar rör sig i aktiekurs.

    https://petrusko.blogspot.se/2015/06/introduktion-till-preferensaktier.html

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  13. nordea verkar ha en annan åsikt:

    https://www.avanza.se/placera/telegram/2016/10/11/nordea-tror-nu-att-riksbanken-sanker-rantan-i-oktober.html

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...