Hitta fina aktier i utlandet

Jag letar aktier som jag letar maträtter.
Jepp, när jag söker något specifikt i utlandet så googlar jag. Om jag tex är ute efter ett fastighetsbolag i USA med inriktning fängelsefastigheter googlar jag tex: prison reit. Amerikanska fastighetsbolag har en speciell bolagsform som heter REIT.

Oftast googlar jag efter ETF:er eller preferensaktier. Man får väldigt bra träffar för det mesta och efter ett tag lär man sig vilka sajter och företag som brukar ha bra info.
Likadant gjorde jag igår när jag var sugen på att laga något nytt gott med Lax och kokosmjölk. Jag googlade helt simpelt: lax kokosmjölk
Första träffen verkade jättebra och idag har vi tillagat och ätit Lax med röd curry. Otroligt lättlagat och väldigt gott till hela familjen. Stor rek på det receptet! Maten är mild och fin, perfekt till barnfamiljen. Ingen karaktäristisk fisksmak som det kan vara ibland. Jag använde fryst broccoli som jag tinade i mikrovågsugnen och hällde av vatten som blev (bra tips i omdömen av receptet).
Vi rev morötter till och det passade utmärkt.

Droppa en kommentar om du testar receptet.

Kan tyckas vara ett väl simpelt tips att googla efter aktier men ibland ser man inte skogen för alla träden. Man kanske är osäker på vart man skall söka och vad man skall titta efter. Kom igång och googla bara och du är inne i det. Hittar man något som verkar bra men är osäker på vad man skall tro om det kan man ju googla vidare och göra det specifikt på det man hittat. Då får man ju fram massvis med träffar på just det bolaget man söker på och kan läsa info från vitt skilda källor.


3 kommentarer:

  1. Verkar som att Google är lösningen på många vardagsproblem. Alphabet kanske skulle vara värt en närmare titt har dock fördomar om att strukturen är för komplex att förstå.

    SvaraRadera
  2. Att kunna googla blir en allt viktigare egenskap. Jag brukar hjälpa min pensionerade far med diverse datorproblem. Han blir alltid lika imponerad över att jag har så djupa kunskaper i allt från Outlook och helt okända släktforskningsprogram till tio år gamla skrivare.

    Det enda jag kan är att googla.

    SvaraRadera
  3. Någon som kommer ihåg tjänsten (RAKEL)!? som man kunde messa till för att få svar på generella frågor. Detta var typ som texten på Wikipedia. Sammanfattad och lätt. För varje förfrågan till företaget kostade det väl säkert en 10-kronor.

    Får jag gissa att det företaget inte blev så långlivat :p

    Mvh
    /Andreas
    vagentillrikedom.blogspot.se

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...