Fortum repar sig


Den senaste månaden har Fortumaktien gått urstarkt på börsen med en uppgång på drygt 15 procent.

Aktien som gått dåligt en längre tid i spåren av låga elpriser. Zoomar man ut i grafen och tittar på de senaste tre åren så har aktien backat drygt 7 procent men inräknat utdelning har totalavkastningen ändå blivit positiv.

Fortum har en sprängfull kassa och ett kassaflöde som tillåter bibehållen utdelning i decennier. Analytikers estimat för innevarande år är en sänkning till 0,84€ per aktie, ned från 1,1€. Jag är lite tudelad i vad jag skall tycka och tro om utdelningen. Det finns mycket som talar för en bibehållen utdelning. Fortum kan förvärva och på så sätt öka kassaflödet. Inom ett antal år när det planeras stänga ett antal kärnkraftreaktorer väntas elpriset stiga och det kommer ge ett starkare kassaflöde. Fortum har som sagt finanser att behålla utdelningen och långsiktigt går det inte motivera att stadigt dela ut "för mycket" men nu rör det sig om några år bara. Å andra sidan är det ansvarsfullt att anpassa kostymen osv. Marknaden och ägare värderar dock stabilitet i utdelningen. Ett högre elpris och förvärvat kassaflöde fixar biffen. Vi får se hur det blir.


Tillbaka till Fortums uppgång senaste månaden. Man kan sammankoppla den med betydligt högre elpris nu jämfört med förra året. Vi är inne i kvartal 4 och kylan är här. Förmodligen har du justerat upp pannan/elementen i ditt hem och nästa elräkning kommer göra dig påmind om att det är kallt (och att elpriset är högre).
Fortum har hedgat elpriset så det slår inte fullt ut på vinsten men till viss del påverkar det bolagets vinst naturligtvis.
Länk till Fortum hos Avanza.

Disclaimer: Jag äger Fortum.



13 kommentarer:

  1. Har haft den på bevakning ett par månader men eftersom euron är dyr (eller snarare kronan svag) väntar jag hellre in tydliga besked om vad utdelningen faktiskt blir. Att lägre elpriser pressar intäkterna de kommande åren gör att aktien sannolikt är ganska rimligt värderad.

    Stämmer det som du skriver att de bara sänker till 0,84 EUR så skulle det fortfarande motsvara 5 procents utdelning och i så fall är jag beredd att köpa när valutan är mer normalt värderad.

    SvaraRadera
  2. Ibland är vädret med, ibland mot. Känns viktigare att balansera utdelningen över 5-10 år, för att slippa jojo-åkning i kursen.

    Föredrar det framför t.ex. Skistar som delar ut ca: 60% av vinsten vilket har slagit en hel del.

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Tack för intressant inlägg om Fortum. Jag håller fullständigt med dig, med en viss oro för vad man kommer att göra av den sprängfyllda kassan. Det finns ju en del skräck exempel på hur andra "energi" bolag lyckats med nyinvesteringar.

    Som jag tidigare skrev, en bra försäkring mot högre elpris är att köpa Fortum :-)

    Vänliga Hälsningar
    /Rille

    SvaraRadera
  4. Jag sålde alla mina Fortum nu ��
    För mycket Ryssland för min smak.

    SvaraRadera
  5. HEj Utlandsutdelaren,
    Jag tror inte man behöver vara orolig för nämnvärt lägre utdelning än 0,84€ det behöver de knappt kassan till utan kassaflödet täcker det.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Tjena James,
    JAg håller med till fullo. Som ägare föredrar jag att bolaget jämnar ut utdelningen över tiden/konjunkturcykeln. Skistars hippetihappande med utdelningen är klart oattraktivt. Även om jag gillar Skistar och gärna köper den igen om den blir genuint billig.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skistar är svårslagen om man har 200 st el fler och hyfsat ofta besöker någon av deras anläggningar.

      Radera
  7. Tjena Rille,
    JA det finns många skräckexempel på bolag som gjort urusla förvärv oavsett bransch. Fortum får en stor guldstjärna av mig som betyg på affärssinnet när de sålde nätdelen nyligen. Vilken pangaffär. De sålde dyrt i den allra bästa av världar. Den typen av tillgångar har värderats upp otroligt i spåren av låga räntor.

    Visst kan man som Fortumägare gotta sig lite i högre elpris =)

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. Hej Petrusko!
    Off the topic: Jag funderar på att sätta ihop en liten portfölj med högavkastande (risky) preferensaktier (med god spridning). Vilka preffar skulle du i så fall rekommendera (jag förstår att du egentligen inte vill rekommendera denna typ av aktier, men se det som en ren hypotetisk fråga ;-)
    MVH

    SvaraRadera
  9. Dumt. De vände strax över det pris jag ville köpa och sedan dess har jag väntat på något som skrämmer folk från Forum igen. Det här är åt fel håll.

    SvaraRadera
  10. Hej Petrusko!

    Sagax emitterar stamaktie av serie D med 7,5 % årlig avkastning

    Kommer du teckna?

    Lycka till med framtida investeringar

    Mvh Black

    SvaraRadera
  11. HEj ANonym,
    Att sätta ihop en portfölj högriskpreffar handlar ju om att välja ut de med högst direktavkastning. Jag har inga mer tips kring det utan det är så enkelt om man vill göra så. Bra att undvika den sämsta skiten som tex Eniro.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  12. Hej Finansvalp,
    Sagax D är en emission med företräde för nuvarande ägare. Om man inte ägt Sagax sedan tidigare och fått teckningsrätter kan man se sig om i stjärnorna att få tilldelning i emissionen. Med andra ord: Utan teckningsrätter komman man inte få några.

    Jag har koll på den och kan tänka mig äga den. Om den handlas på börsen kring den nivån den erbjuds i företrädesemissionen kan jag eventuellt tänka mig köpa. Vill man redan nu säkra upp tillgång kan man man köpa teckningsrätter, de handlas till 4-5 öre och man behöver 15 st för att få köpa en aktie. Kolla noga när sista dag är att teckna aktien då jag tror det kan vara så att teckningsrätten kan gå att sälja/köpa på börsen efter deadline att teckna sig för aktien och på så vis är den egentligen värdelös.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...