Fortsatt kurspress på ränterelaterat som preffar

Som jag skrivit om tidigare har oro för stigande marknadsränta satt press på vissa aktier. Det började i USA med fastighetsbolagen där. De värderas lite annorlunda än i Europa, och har en tydlig korrelation med räntan likt obligationer eller preferensaktier. Anledningen till detta är bolagsstrukturen REIT och att de allt som oftast är tydliga yield case. De slåss till viss del om samma kapital som obligationer. Anyhoot, detta har spillt över på europeiska fastighetsaktier som handlats ned senaste tiden. Stora aktörer drar alla över en kam och minskar i fastighetssektorn.
I slutet av förra veckan syntes en tydlig press bland svenska preffar som ju har en stark koppling till allmänna ränteläget. En starkare koppling än fastighetsbolagen.

Idag fortsätter preffar att handlas ned och flera har backat 1-2 procent bara idag. Jag blir inte förvånad om vi får se än lägre kurser för preffarna den närmsta tiden.

Undrar du hur det här hänger ihop. räntan och dess påverkan på preferensaktier. Kollar in mitt inlägg på ämnet. Länk till det här.

Annons:
The Single Best Investment creating wealth with dividend growth. Boken av Lowell Miller som av flera lyfts fram som en av de bästa om att spara i aktier och utdelningsaktier specifikt. Läs hur du hittar de bästa utdelningsaktierna och hur du bygger en pengamaskin.

5 kommentarer:

  1. tack för intressant reflektion. Min undran är ändå vart kapitalet placeras istället? En avkastning på 6-7% känns väldigt svårt att få någon annanstans och är bra i mina ögon

    SvaraRadera
  2. Tjena anonym,
    Det är en stor omprisning som skett. Marknaden är inte beredd att betala lika mycket som "igår" helt enkelt.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Jo, det är tydligt det. Jag fortsätter köpa nya preffar varje månad i mina utvalda bolag och är i det längre perspektivet tacksam för lägre kurser. Visst skulle jag kunna sälja av nu, men tycker inte jag har något bättre att investera i dagsläget.

    SvaraRadera

  4. Helt orimligt att vissa preffar sjunker upp mot 3% idag. Det ger alltid bra trejdingmöjligheter att köpa på dessa nivåer och sälja när de går upp igen.

    SvaraRadera
  5. Jepp. Nu är det verkligen köpläge. Bättre avkastning än så går knappast inte att få. Dessutom varje kvartal. :-)

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...