Eniro FIRE SALE Konkurs på bordet

I dagens rapport från Eniro föreslår bolagets styrelse att man inte skall lämna någon utdelning på preferensaktierna under 2017 och det mina vänner, det är inget gott tecken.
Att ställa in utdelningen på en preff är bland det sista man gör.

De är förvisso redan i frysboxen bland bankerna, de får inga nya lån och bankerna vill verkligen inte ha med dem att göra. Bankerna som beviljat dem lån sedan tidigare hanterar Eniro med järnhand och nu lär de vrida åt greppet hårdare.

En konkurs ligger på bordet. Frågan är sannolikt inte om utan snarare när?

Preferensaktieägare lär aldrig se röken av någon utdelning igen.


8 kommentarer:

  1. Hmm, min tanke bakom preferensaktier är ju att man ska tillhandahålla en stor utdelning. Förlorar man det syftet finns det inte så mycket kvar kan jag tycka.

    Tråkigt att höra.

    SvaraRadera
  2. Elakt att säga möjligen men jag tror det är bra för marknaden i allmänhet att få se att preferensaktier är fortfarande bara en aktie med alla de risker det medför. Jag vet att några andra mindre preffar har gått tidigare men Eniro är stor nog att allmänheten får höra om det.

    SvaraRadera
  3. Bolaget borde ha gått i konkurs för länge sen.

    SvaraRadera
  4. Jag tror att du har en poäng där Jonas. Tråkigt men sant...

    Och när det gäller Eniro så har jag personligen bara negativa upplevelser av det företaget så jag skulle aldrig själv välja att vara kund där. De satt enligt mig fast i monopoltänket som de i praktiken hade förr alldeles för länge. Jag har både jobbat i och ägt företag som haft med dem att göra och vi har hela tiden längtat efter att det skall komma alternativ till Eniro. Samma sak med Göteborgs Posten som tyvärr verkar gå samma öde till mötes.

    SvaraRadera
  5. Eniro har länge känts som en stackars fisk som kippar efter andan. Jag har aldrig övervägt att äga aktien eller bolaget.

    Preferensaktier är förvisso "bara" en aktie som alla andra men man ska skilja på bra och dåliga branscher och bolag även här.

    Utdelningen kommer utebli I väntan på att företaget får nådastöten...

    vagentillrikedom.blogspot.se

    SvaraRadera
  6. Nu skiljer ju sig preffarna åt (minst sagt) precis som stamaktier finns de med oerhörd risk, och vissa med extremt begränsad risk

    SvaraRadera
  7. Det verkar finnas delar av Eniro som är meningsfulla och livskraftiga. Kanske är det bästa för dem att Eniro går i konkurs och andra företag köper loss de bitar som har något värde.

    Tråkigt för de som Eniro är skyldiga pengar (och då räknar jag inte in Eniros aktieägare som ägt en lott som visar sig vara en nitlott).

    SvaraRadera
  8. Visst har du troligtvis rätt. Men bolag som ferronordic PREF har ställt in sin utdelning flera gånger för att sedan ta beslut varje kvartal om utdelning skall göras eller ej. Där är YOC 14% (givet att utdelningarna blir av) medan eniro PREF nu ligger på 42% (OM och endast OM man skulle börja med utdelning igen).

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...