Börsveckan som gått. V43 2016

En tung rapportvecka är förbi och vecka 43 bjöd på -0,37 procent för OMXS30. Flera tunga rapporter kom i veckan och för min del blev det bland annat två med dystert mottagande. ABB och Skanska som båda kom in väl under förväntningarna. ABB vill jag inte öka i utan är snarare i position att jag kan tänka mig sälja den för att skifta över till Investor när/om gynnsamt läge för mig uppstår. Skanska däremot passade jag på och köpte fler utav i nedgången som blev drygt 5 procent på rapportdagen.
Ny VD för Ericsson blev klart i veckan och det blev Investors förre VD Börje Ekholm. En man jag har stort förtroende för. SVT sände direkt från presskonferensen och det tyckte jag var bra gjort av dem.

Några av mina inlägg i veckan:

Jag tipsade om ett lifehack, att spara pengar i vardagen. Länk till inlägget.

Därför köper jag de här tre aktierna. Läs inlägget.

I måndags var jag på en föreläsning av Lars-Erik Forsgårdh. Läs inlägget om det här.

Bloggar/artiklar mm jag läst i veckan:

VA Finans skrev om "börshajen" som lyckats som trader och nu verkar satsa främst på långsiktiga investeringar. Länk till artikeln.

Mr Money Moustache, en känd finansbloggare har gjort en föreläsning som jag kollade på i veckan. Han var jätterolig och presenterade på ett "average joe" sätt hur man kan bli ekonomiskt fri på 10 år. En suverän föreläsning som kan funka utmärkt att titta på med tex en bättre hälft oavsett intresse för börs eller ej. Han var såpass rolig och riktade sig till vanligt folk att vem som helst kan finna nöje i att se denna. Länk till videon här.

När jag nu rekar videon med Mr Money Moustache får jag ju reka hans blogg också. Ni finner den i denna länken.

I veckan som kommer har jag inte planerat några köp egentligen men kanske slår jag till på fler Skanska eller Axfood. De är ju bägge klart mer attraktiva nu när de backat lite utan att vara billiga förvisso.



1 kommentar:

  1. Alla tiders summering av veckan. Har en fråga som inte rör veckan som gått:
    Funderat något på Lendify? Tycker det görs så pass mycket reklam om tjänsten och såg även reklam på din sida där jag klickade vidare för att läsa mer :)
    Verkar ju som en bra historisk avkastning och det kanske skulle kunna funka som ett komplement till aktierna.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...