Besikta som ägs av Volati

Jag har idag besiktat min bil, något jag inte gjort på 10-15 år så det var en spännande upplevelse. Extra intressant då jag äger Volati som är bolaget bakom Besikta, företaget där jag besiktade bilen.
Förr köpte jag alltid ny bil och jag bytte en gång per år, sedan några år är jag dock mer ekonomiskt lagd när det kommer till bilägande.
Nu är det slut på att byta bil och istället satsar vi på att äga bilen länge, kanske till den gjort sitt. Att byta bil är nämligen en kostsam historia, direkt när du lämnat bilhallen med din nya fina bil har den minskat massvis i värde. Att ta det ekonomiska tappet varje år kan man med fördel låta bli och lägga de pengarna på något bättre.

Nog om mitt bilbytande och tillbaka till företaget Besikta. Jag hade siktat in mig på en drop in besiktning men när jag checkade Besiktas hemsida såg jag till min förvåning ett helt öppet schema för hela veckan. Alltså, alla tider whenever under veckan fanns tillgängliga. Ur ett ägarperspektiv tänker jag att det verkar ju inte så bra, man vill ju att det skall vara fullbokat i flera veckor framöver. Mmm, det var ju sådär.
Men som kund var det ju toppen, jag valde en tid som passade mig perfekt i mitt schema idag.
Sist gång jag besiktade en bil var på tiden när bara Bilprovningen fanns och det var också anläggningen jag hade som referens varpå jag blev förvånad när jag kom till Besiktas anläggning. Till skillnad mot Bilprovnings enorma anläggning var Besikta ett hål i vägen, i storlek som en liten pizzera.
Jag blev lite fundersam men tänkte att de är ju ackrediterade och gick in i anläggningen med ett öppet sinne.
Det var rent och fräscht och jag blev erbjuden att sitta ned och ta en kopp kaffe medan de checkade min bil.
Jag satt inne i lokalen och kunde se min bil och vad de gjorde med den. Tjejen som besiktade innan mig fick en utförlig och bra förklaring av en pryl som behövde bytas. Till och med tips på vad det borde kosta ungefär. Hon verkade jättenöjd.

Besiktningen av min bil gick snabbt och jag fick ett trevligt tips att tänka på med just min bil. Bara en grej i all välmening sådär.
479 kronor kostade besiktningen.

Som kund är jag jättenöjd med Besikta och bemötandet/servicen. Att kunna boka en tid med jättekort framförhållning tycker jag var kalasbra. Ur ett ägarperspektiv kanske det inte är lika bra, jag vet förvisso inte deras strategi, kan vara enligt plan också.
Jag kan starkt rekommendera att inte byta bil så ofta. Äg bilen länge, kostnader för service och reparation är ingenting jämfört med värdeförlust man gör på en ny bil.
Och just det ja, klart jag rekommenderar Besikta.
Länk till Besikta.

Disclaimer: Jag äger som sagt Volati preferens.



5 kommentarer:

  1. Besiktade också min bil idag hos svensk bilprovning till priset 420 kr. Bokade för nån vecka sedan även där var det mkt lediga tider. Tog dagens datum kl.14.00 eftersom jag håller tider bra var jag där en ½ timma innan. Tryckte in mitt reg.nr vid entren Vips ... så öppnades en port , bara för mig att köra in i denna fräscha stora rena byggnad. Erbjöds också kaffe och att följa med om jag ville.
    Efter en trevlig pratstund om bilar i allmänhet och min i synnerhet tog jag emot pappret och önskades välkommen åter om 2 år!

    disclaimer: äger Volati preferens

    SvaraRadera
  2. En sak är i alla fall säker. Det har inte blivit billigare att besiktiga bilen. Känns som de höjer med 50 spänn om året..

    // Jonas

    SvaraRadera
  3. Vad tycker du om volati preffen? Risk? Högt värderad? Ca 7% i direktavkastning är ju inte fy skam. Men tror du den kommer fortsätta uppåt eller dyka något framåt?

    Mvh Marcus

    SvaraRadera
  4. Blev förvånad över att du tidigare bytt bil varje år? Låyer som ett vansinnigt pengaslöseri; precis som du skriver. Besikta har hög avgift jämfört med konkurrenterna.

    SvaraRadera
  5. Om det var en besiktning i storlek av en mindre pizzeria så kanske det är en gammal ClearCar-anläggning. De hade ju lite av ett sådant koncept, men tappade ackrediteringen härom året varpå Besikta köpte deras anläggningar.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...