Bättre tider i gruvsektorn?

I den här bilden ser ni prisutvecklingen under året för en rad olika metaller. Zink, koppar grus och bös kostar betydligt mer nu jämfört med början av året.
Håller trenden i sig kan det tänkas råda bättre tider snart för bolagen med stor exponering mot sektorn. Tex Sandvik och Atlas Copco har länge pressats då gruvsektorn håller igen med investeringar pga låga råvarupriser.
Inom cirka en vecka vet vi förhoppningsvis lite mer efter Atlas rapport 20/10 och Sandviks 24/10. Där bjuds det sannolikt på en outlook/syn på marknaden.

Ett svenskt bolag som Boliden borde göra fin business nu som också har den höga dollarn på sin sida.

Disclaimer: Jag äger Atlas Copco.

Annons:
Bli grymt rik på aktier. 
Köp den mycket populära boken av Anders Haskel och läs hur just du kan lyckas med att spara ihop miljonbelopp på börsen. Lär dig hur man bygger en bra portfölj och hur man undviker dåliga bolag.

1 kommentar:

  1. Spännande! Har varit så sjukt sugen på att hoppa på Atlas då jag fått bättre och bättre uppfattning om bolaget. Sandvik ställer jag mig lite försiktigare till, men mest p.g.a. att jag har en släkting som fullkomligt avskyr att jobba där (personliga preferenser, något som man kanske inte ska lägga så mycket vikt i ^^)

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...