Äga genuint bra grejer

Jag vill äga genuint bra bolag. Bolag med en sund och bra verksamhet som bevisat sig historiskt men även har en god outlook.

Tänk dig ett fastighetsbolag med fokus på hyreslägenheter, Balder tex. Om 20 år från nu kommer vi fortfarande ha ett behov av ett boende?
Detta är en genuint bra verksamhet som varit bra historiskt och lär fortsätta vara det även i framtiden.

För att ta ett motsatt exempel från samma bransch kan man ett transaktionsdrivet fastighetsbolag. Ett bolag som köper fastigheter till höger och vänster för att sälja dem dyrare snarast möjligt. Kungsleden hade denna strategi och det kan fungera under en tid. Ett sådant bolag kan tjäna bra pengar under goda förutsättningar men är ett riktigt skakigt bygge när det är sämre tider för denna typ av verksamhet. Kungsleden identifierade ju sin strategi som ett problem och har nu bytt till en sund inriktning med fokus på förvaltningsresultat istället.

Jag betalar hellre mer för ett bolag som Balder som kommer vara bra i decennier än att försöka köpa bolaget som kanske är bäst på kort sikt.

Jag äger hellre Johnson & Johnson som är en diversifierad jätte inom hälsovårdsektorn, framför att äga ett nischbolag med något enstaka preparat som kanske kan bli något.

En aningen haltande jämförelse kan ju vara: Jag betalar hellre mer för äkta Start frukostflingor än ICAs egna fulkopia som smakar kokos och är en riktig skitprodukt. Man får vad man betalar för helt enkelt. Denna jämförelsen är lite haltande på så vis att det kan ju finnas billiga alternativ som är bra också men jag tror ni hänger med i vad jag vill lyfta fram. När jag ändå är inne och dissar ICAs egna varor måste jag ju betona skillnaden jag snappat upp i deras EMV-strategi* jämfört med Axfoods. Det är tydligt att ICA satsar på att kräma ur så hög marginal de bara kan, oavsett om det är på bekostnad att konsumenten kommer hem med en medioker eller dålig produkt. Axfood däremot satsar på att deras Egna MärkesVaror skall hålla en hög kvalitet.
Jag som handlat lite varannan gång hos de två har tydligt snappat upp skillnader. ICAs egna majs smakar inte mycket, de är riktigt tråkiga rent ut sagt. Om man tar och jämför med en burk majs från Garant/Axfood så smakar de sött och gott och är krispiga. ICAs frysta köttbullar smakar sådär och har kött från Tyskland. Garants köttbullar smakar gott och har svenskt kött.

Ja, nu blev ju detta ett sidospår men det kändes gött att skriva av sig lite. ICA med sin dominanta ställning på marknaden är riktigt sunkiga mot sina kunder när de säljer så här dåliga produkter. De skulle enkelt kunna välja ut lite bättre varor till en lägre marginal för att säkerställa en bra vara. Men de vet att de kommer sälja sina sunkiga varor ändå och tjäna stora pengar.

Hmm.. åter till ämnet. Tänk noga över vad du vill äga. Vill du äga pålitliga bra grejer som håller i decennier eller vill du äga grejer som är nice för stunden men kasserade om ett antal år?

Jag äger Axfood och tycker det är ett riktigt bra bolag. De har fin historik och jag tror att de är en stark aktör på dagligvaror även om 20 år. ICA äger jag via Industrivärden och tycker det är ett bra innehav men jag tycker Axfood är ett bättre bolag varpå jag direktäger det.

*EMV står för Egna MärkesVaror. På engelska säger man Own Brand.

21 kommentarer:

  1. Dock skiljer ju dessa två bolag lite från varandra. Ica är ju betydligt mer än bara livsmedel. Dom är bank, apotek mm. Axfood är ju mer Willys och hemköp. Dvs bara livsmedel inriktat. Så Ica är ju betydligt bredare som jag ser det.

    SvaraRadera
  2. Lustigt, jag tycker ICAs "Start" med kokossmak är bättre än originalet. Kokos är gott :)

    SvaraRadera
  3. Eftersom jag har lite insikt i frågan om "egna märkesvaror" inom livsmedel vill jag göra ett påpekande som så vitt jag vet gäller både ICA och Axfood. Det finns inte speciellt många tillverkare av livsmedel och de som finns blir färre och färre, men större och större. Det innebär att ICA, Axfood och andra retailers i stor utsträckning förhandlar med samma tillverkare och hoppar mellan dessa beroende på hur lyckosamma de är i sina förhandlingar. Det är dessutom inte alls ovanligt att produkten är i princip densamma, men att bara förpackningen byts ut.

    Det är detta som är själva konceptet med egna märkesvaror och det är därför de oftast kan hålla lägre pris på dessa.

    Mvh Avfart Frihet

    SvaraRadera
  4. Äga bra "grejer", ja jösses detta uttryck används i tid och dessvärre ofta i otid och kan tyda på brister i ordförråd...liksom detta pandemiska LIKSOM och faktiskt?!
    Lös korsord vilket breddar svenska språkets möjligheter är mitt råd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att använda punkt och stor bokstav på ett korrekt sätt ingår också i det svenska språket. Kasta inte sten i glashus;)

      MvH Pengaregn

      Radera
  5. Hej,
    För att fortsätta på sidospåret så måste jag bara belysa EMB ytterligare. Förstår varför du lyfter fram Axfood då det är börsnoterat som ICA men överlägset bäst när det gäller EMV är utan tvekan LIDL.
    Hög och jämn kvalitet till ett väldigt bra pris!
    Pröva själva och ni kommer att bli förvånade. Sverige är ju efter övriga Europa vad det gäller EMV och tyvärr för många Svenssons så är det fortfarande devisen att det man känner till och som kostar mycket måste vara bra kvalitet och det som är billigt är dålig kvalité.
    Detta stämmer inte. Håller dock med om att ICA har lagt sig kvalitetsmässigt på sina Basic produkter strax över Euroshopper och att Axfood är klart bättre. Bäst är dock LIDL som sagt.

    SvaraRadera
  6. Petrusko du kan väl allvarligt inte mena att t.ex. Eldorado är bra grejer från Axfood? Man får ju utslag på ryggen när man äter deras produkter. Sedan har Ica en massa skitprodukter också. Gillar båda företagen men äger bara Ica idag ska tilläggas.

    SvaraRadera
  7. Intressant att få en inblick från insidan, Avfart Frihet! Det känns som att det är systemet som jag hade gissat försiggick. Jag skulle gärna vilja få reda på mer, vet du om det finns information tillgänglig någonstans kring området? Jag förstår att varken ICA eller Axfood gärna stoltserar med att deras "egna varor" är mindre egna än vad de vill få det att framstå.

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kommer långt med hjälp av professor Google. Sök på copacker eller copacking, som är begreppet som används för de tillverkare som producerar för andra. Vidare kan du söka på private label, som är en mer använd term än own brand som Petrusko använde i sitt inlägg.

      Mvh Avfart Frihet

      Radera
  8. Det är precis som AF skriver. Tex gör Dafgård Coop köttbullar och Scan gör deras kött etc. Ibland framgår det på förpackningar, ibland gör det inte det. Och det omförhandlas och ändras löpande. Så är det för exempelvis Coops o Icas egna varumärken, men antagligen inte för Garant eller Euroshopper.
    /Daniel

    SvaraRadera
  9. Fråga vilken leverantör som helst vad de egentligen anser om ICA och dess ställning och affärsmetoder...

    SvaraRadera
  10. Hej. Intressant blogg och innehav du har. Jag har liksom du köpt på mig en hel del SAS preferensaktier, och passade i veckan på att vikta upp dessa till 15 procent av min portfölj. En kalasaktie!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Liten varning bara för SAS pref: Den handlas en bra bit över inlösen. Löser bolaget in den när "alla" tror, alltså innan q2-utdelningen 2018, kommer en aktie som köps idag (för 541kr) hinna ge 6 utdelningar och därmed en totalavkastning på 56kr. 56/541= 10,35% vilket motsvarar 6,9% per år. Det är inte såå fantastiskt, speciellt inte nu när Svenska och Norska staten har börjat minska sina bitar av SAS-kakan. Bra dock om man är ute efter nåt som inte korrelerar direkt med räntan (i.e. den kommer inte falla under 525 om inte SAS hamnar i riktigt blåsväder medan andra preffar kan tappa 20-35% om räntorna drar upp mot 2%).

      Radera
  11. "medan andra preffar kan tappa 20-35% om räntorna drar upp mot 2%"

    Knappast, ta å titta historiskt på preffarna så ser du att det inte stämmer - nu är det förvisso bara Sagax pref som har en lång historik från tiderna med högre ränta (2006-2008) men iallafall. Lägg till att Sagax har bättre soliditet och är betydligt större och stabilare jmf. med då (även Balder har ökat sin soliditet med åren)

    vid 35 % nedgång skulle preffarna avkasta 9.5-10%+, vilket du bara kan drömma om vid 2 % styrränta...

    SvaraRadera
  12. Köpte för någon vecka sedan ICAs falukorv. Var i och för sig "mild" smak men kan garantera er att den smakade ingenting. Dock ser jag mer värde i ICAs verksamhet än exempelvis Coop. Fick nyligen ett av mina satta kurslarm för ICA men efter lite velande förblev jag kort och det blev inget köp.

    SvaraRadera
  13. Yes, som många av er är inne på så fungerar det ofta så att samma fabrik tillverkar det kända märket och EMV-varor åt tex ICA eller Axfood. Det betyder dock inte per automatik att det är samma vara. Beställaren (ICA) väljer kvalitetsgrad osv själv och på så vis kan det bli att tex ICAs majs är sunkiga jämfört med Garant och Green Giant.
    Samma fabrik tillverkar alltså olika sorter/varianter av liknande varor.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  14. Jag tror att det som förvånar mest är att eftersom hemköp är borta är Ica mest premium i Sverige. Att då solka ner sitt rykte med Ica produkternas låga kvalité är rent korkat. Personligen tycker jag att kvalitén är samma som eldorados, dock inte lika låg som euro shoppers. För det mesta köper man billigt men slänger det efter att ha smakat på det.
    Samtidigt som axfood lyckats bygga ett billigt premium märke med garant där endast ett mycket fåtal varor är dåliga. (Mjölet jäser dåligt t.ex.)

    SvaraRadera


  15. ICA är skit helt enkelt. Men dom tjänar pengar och aktien verkar ok att äga.
    Litar dock aldrig på dom, alldeles för ofta back in the dayz då dom helt sonika "glömde" bort att lägga in "köp 3 betala för 2" osv.

    Se mer än gärna att uppdrag granskning (minns ni köttfusket, 2ggr tom) eller några andra tar en titt. Finns nog massor och åter massor med matfusk där.

    Ser kommentarer ovan om Lidl och är benägen att hålla med. Inte allt, men det finns mycket bra på Lidl, speciellt om man jämför med Ica Skräpic.

    Å så kan vi diskutera höga matpriser en gång till :)

    SvaraRadera
  16. Hej, följer din blogg sedan ett tag tillbaks. En sak jag undrar är hur du motiverar dina placeringar moraliskt?
    Du tipsar om H&M men verkat inte reflektera över hur de förtrycker arbetare i sina textilfabriker, du tycker att Johnson&Johnson är det bästa man kan placera i (löst citat, tror du fattar vilka inlägg jag menar) men inget om hur du då tjänar pengar på t ex pillermissbrukare och den totalskeva läkemedelsindustrin.

    SvaraRadera
  17. Hej,

    En liten reflektion; Om nu ICA håller så fruktansvärt låg kvalitet på sina EMV och behandlar sina kunder så väldigt illa genom att sälja sunkiga produkter - hur kommer det sig då att man ändå kan stoltsera med över 50% marknadsandel i Sverige samt Europas i särklass högsta marginalprocent på sista raden? Vad säger det egentligen? Mig säger det bl.a. att skribenten i sitt inlägg är extremt subjektiv och vill framhäva sitt egna innehav på ett märkligt sätt. Vidare så är de flesta av kommentatorerna precis lika subjektiva. Mer än 50% av Sveriges handlande befolkning är uppenbart av en helt motsatt åsikt. Prisbilden i ICAs butiker verkar även den vara OK enligt samma resonemang - samma 50% väljer uppenbarligen ICA framför andra alternativ trots en högre prislapp på både EMV och övriga sortimentet. Hur man tycker att en enskild produkt/vara smakar kontra en likvärdig produkt hos en konkurrent känns inte som ett helt relevant sätt att värdera/jämföra två bolag/aktier. Lite objektivitet och kanske en relevant benchmark efterlyses, tack! Därmed inte sagt att ICAs aktie är varken bättre eller sämre än Axfoods dito.

    SvaraRadera
  18. Jaha, då blev det mera pref-snack

    Först vill jag bara be om ursäkt för off-topic men jag känner att jag måste svara. Petrusko kanske kan skriva ett inlägg om sin syn på det här vid tillfälle. Han sitter ju på en del Pref.

    Det var jag som postade varningen om SAS Pref (om att man ska räkna på totalavkastning fram t.o.m. inlösen och inte bara kolla direktavkastningen). Jag fick ett svar om att preferensaktier absolut inte kan sjunka så mycket som 20-35% om styrräntan drar upp mot 2%. Det kan hända att 35% är väl dystopiskt men betrakta att:

    1) Jag gjorde som Anonym sa och titta på Sagax Pref. Senast repo-räntan var på 2% (hösten 2011) stod Sagax Pref runt 26,4kr. Det är 23% lägre än idag. Jag menar inte att den här enda mätpunkten är något att gå på men det var iaf fel att försöka falsifiera mitt påstående med den.

    2) Jag läste en artikel som hävdade att det nedgångar i den här storleksordningen var att vänta. Jag tyckte det lät mycket så jag kontaktade Sparpodden och frågade om de höll med. De svarade "investerare som får 7% överavkastning (avkastning över riskfria räntan) idag kommer att förvänta sig densamma när räntorna är på 2%, allt annat lika. Så, JA, det kan mycket väl stämma". Resten är aritmetik. Exempel: Högkullen Pref (som ligger närmast just 7%) Kostar idag 34kr och delar ut 2,4kr om året (~ 7%). Om investerare skulle förvänta sig 9% avkastning efter en serie ränte-hikes skulle kursen behöva vara 2,4kr/0,09 = 26,67kr vilken skulle innebära en nedgång på (34-26,67)/34=21,55%. Ju lägre direktavkastning idag, desto starkare borde den här effekten att märkas.

    3) Fastighetsbolagen får svårare att både växa och refinansiera när räntorna går upp. Så det är inte "allt annat lika". Risken ökar på kort-medellång sikt vilket borde innebära högre avkastningskrav. Detta även om soliditeten ökat i vissa av bolagen, eftersom detta redan borde vara inprisat i dagens kurs.



    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...