#uppesittarkväll augusti

Idag är det dagen innan löning och då laddar jag inför imorgon för då är jag kung på börsen =)
Dagen innan löning och det är dags att fila på sista biten vad jag skall köpa för aktier när lönen kommer in på kontot imorgon.

I vanlig ordning har jag spanat en hel del på detta de senaste veckorna och nu så här nära inpå lutar det åt att jag ökar i Skanska och Axfood. Två fina bolag med god outlook. Skanska ser ut att med lätthet kunna höja utdelningen även de närmsta åren. Axfood med sitt stabila kassaflöde, matinflation mm är en mycket pålitlig utdelningshöjare.

Jag vill tipsa om att tänka annorlunda om du gör som många andra att du betalar dina räkningar och sätter sprätt på pengarna under månaden för att eventuellt spara lite extra om det finns något kvar. Ta istället direkt när lönen kommer och sätt av en god del till ditt aktiespar. Luta dig nu inte nöjt tillbaka och tänk att du har ju minsann den där autogiroöverföringen på några hundringar. Se noga över din ekonomi och vad du lägger pengar på. Om du verkligen vill och anstränger dig kan du säkerligen köpa aktier för mer än några hundringar varje månad.

För övrigt skall jag nog stödhandla hos Axfood imorgon och ladda upp med alla fina produkter man behöver för att laga tacofredag och allt vad det kan tänkas bli i helgen.
Nu undrar jag: Vad köper du för aktier nu vid löning och skall du också äta taco på fredag?


Disclaimer: Jag äger Skanska och Axfood.

14 kommentarer:

  1. Stående fondköp för 14 500 kr direkt från lönen som vanligt.

    Sen eventuella tilläggsköp i form av aktier löpande under månaden. I nuläget ser Skanska, Investor och Novo Nordisk ut som de mest aktuella att öka i.

    SvaraRadera
  2. Jag ökar i Autoliv och Hemfosa. Kan tänka mig lite Intrum Justitia också. Som pappaledig går det tyvärr inte att spara lika mycket som vanligt.

    Mvh Calle

    SvaraRadera
  3. Tänker köpa tele2 och starbreeze

    SvaraRadera
  4. Ökar i Nordea o Öresund samt köper Saltängen in i portföljen.
    Japp det blir tacos!

    SvaraRadera
  5. Jag förstår inte varför "alla" väljer att tanka Investor nu när den är dyrare än på länge.
    Man kanske inte bör försöka tajma marknaden, men helt urskiljningslös behöver man ju inte vara.

    SvaraRadera
  6. Tänker likadant angående att köpa aktier direkt. Ökade i Investor för 5000 SEK. Vill även in i Skanska och öka mitt innehav i Axfood. Kanske hittar utrymme under månaden...

    SvaraRadera
  7. Jag tankar upp i Autoliv. Allt før bra o billigt bolag under 900kr

    SvaraRadera
  8. Blir första månaden på länge jag inte köper något.
    Blir att betala av en skuld och spara tills nästa månad. Men efter oktober dubblar jag mitt månadssparande.

    SvaraRadera
  9. HEj Anoonym,
    fondköp för 14500 kronor per månad det blir mycket pengar på lång sikt. Jättekul att du kan stoppa undan så mycket.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  10. Tjena Calle,
    Fina bolag du nämner. Bra att du i vart fall fortsätter köpa aktier trots att du är pappaledig med allt vad det innebär.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  11. Hej Jhms Jhms,
    Tele2 äger jag men inte Starbreeze då den inte passar min strategi. Den verkar vara poppis för jag hör många prata om den.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  12. HEj Anonym,
    Gött att höra att det planeras taco. =)

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  13. Tjena Anonym,
    Investor för fem papp det är ju klockrent. Håller du den takten varje månad blir det stor portfölj på lång sikt.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  14. Hej Marcus,
    Betala av skuld är ju bra, kör hårt nästa månad istället =)

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...