Rekordlåg ränta

Den svenska tioåringen stängde igår på 0,13% vilket är rekordlågt. Fasligt nära nollan och negativ ränta. Detta pressar upp preferensaktier och sannolikt även vissa "pålitliga" stabila utdelningsaktier som tex Axfood.
Ju lägre riskfria räntan är desto lägre avkastning kan investerare tänka sig på sina investeringar.
Så sent som i våras handlades tioåringen strax under 1% ränta. Det är en rejäl nedgång på mycket kort tid. Sedan Brexit debaclet har den sjunkit brant från 0,59% till nuvarande nivåer. Sverige anses vara politiskt och finansiellt stabilt. En del internationellt kapital har sannolikt letat sig hit som alternativ till placering i UK.
Men det är förmodligen inte bara räntemarknaden som får en del av kapitalet som annars skulle investerats i UK, börsen har nog fått en del också. Sedan Brexit har svenska börsen stigit svagt. Jag har inte grävt djupare kring detta utan det är mina spekulationer.

Länk till 10-årig statsobligation hos Avanza.

Disclaimer: Jag äger Axfood.

3 kommentarer:

  1. Uppdatera din portfölj med Axfood Petrusko.

    SvaraRadera
  2. Tjena,
    TAck att du uppmärksammade mig på detta, det hade jag helt tappat bort. Uppdaterat nu.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Gissar att största köparen är riksbanken, obegränsat med pengar och ingen har tagit några lån!

    SvaraRadera

Sålt Handelsbanken Global High Dividend Low Volatility

  Jag har haft en liten slant i fonden Handelsbanken Global High Dividend Low Volatility B . Det är snart ett år sedan jag tog in fonden och...