Börsveckan som gått. V30 2016

Hej vad tiden går, vecka 30 har svischat förbi och semestern är nu slut för många svenskar. OMXS30 gick lite jojo och stängde veckan på +0,67%. Börsveckan avslutades med rapport från stresstest av Europas 50 största banker. Rapporten släpptes efter börsernas stängning varpå eventuell kursreaktion kommer på måndag. Det bjöds dock inte på någon chock eller direkt negativa news, bankerna klarar testet väl generellt sett. De stora svenska bankerna hamnade föga förvånande i absoluta toppen i testet.
Veckan bjöd också på löning vilket normalt sett betyder att jag köper massa aktier men inte denna gången. Nej, nu gick pengarna till att betala ned min belåning hos Avanza. Jag passade ju på att köpa i spåren efter Brexit och ökade således min belåning. Ja ja, nu behöver jag ju inte vänta till slutet av nästa månad innan jag kan köpa fler aktier för om drygt en vecka kommer utdelning från en rad olika preffar. Jag siktar på att köpa Skanska och Axfood men sneglar även på Unilever.

Några av mina blogginlägg i veckan:

Jag nämnde att jag är sugen på Unilever, självklart har jag skrivit ett inlägg om bolaget. 

I ett kort inlägg förklarade jag varför preferensaktier stigit så på sistone. Länk till inlägget.


För några år sedan sålde jag Axfood i tron att köpa åter billigare. Ett misstag och jag ångrar det för jag vill ju verkligen äga Axfood. I veckan skrev jag om att Axfood är dyrt men att jag ändå är sugen på att börja köpa. Länk till inlägget.


 

1 kommentar:

  1. Tack för lärorika länkar. Visste inte vad pref aktie var förrän jag började följa dig. Blev lite orolig är mina Akelius pref gick ner så mycket. Tänkte fel. Borde fyllt på med fler. Undertecknat signaturen "Efterklok"

    SvaraRadera

Sålt Handelsbanken Global High Dividend Low Volatility

  Jag har haft en liten slant i fonden Handelsbanken Global High Dividend Low Volatility B . Det är snart ett år sedan jag tog in fonden och...