Börsveckan som gått. V29 2016

Sommaren har slagit till på allvar och veckan har varit tokhet. Bra tajming så här i semestertider för gemene man. Börsveckan däremot har varit ganska sval med en utveckling på +0,34% för OMXS30.
Det har dock varit en tung rapportvecka där väldigt många svenska bolag rapporterat. Generellt tycker jag att det verkar som rapporterna varit bra.
Några av mina portföljbolag rapporterade i veckan varav Skanska är ett av dem. Jag kommenterade deras rapport i ett inlägg. Länk till det här.

Några av mina inlägg i veckan

Johnson & Johnson rapporterade och höjde sin prognos. Läs mitt inlägg om detta.  

Populärast i veckan blev mitt inlägg om tre preferensaktier jag gillar. Länk till inlägget. 

Artiklar/bloggar osv jag läst

Jag lyssnade på Sven Hagströmer i Sommar P1. Mycket intressant. Länk till podden 

En gång i tiden började jag mitt skrivande om börs på DI Börssnack och det är nu en lång period jag varit ifrån forumet. Kom på mig själv sakna det lite varpå jag surfat och skrivit en del där de senaste dagarna. Länk till Börssnack 

DN.se skrev om Telia i samband med deras rapport i veckan. Länk till artikeln
  
Gustavs Aktieblogg skrev om hur han funderar på att eventuellt köpa aktier som INTE lämnar utdelning. Länk till bloggen 

Retire by 40 skrev om att det nu är 4 år sedan han sade upp sig från sitt jobb. Länk till bloggen 

Spekulationsköp minskar efter amorteringskraven. Artikel om bostadsbyggande hos DI.se Länk till artikeln.

I dagarna är det löning och normalt betyder det aktieköp men inte den här gången. Jag har redan bränt de pengarna om man säger så, på börsen förstås. Jag har använt kredit senaste månaden och behöver betala ned den varpå jag nu vid löning pytsar in pengar på lånet.
Inom någon vecka kommer det dock en rejäl slant in på depån då flera av mina preffar lämnar utdelning. Jag planerar att köpa bland annat Skanska för pengarna.

Hoppas att ni har det bra i sommar. Själv har jag en underbar tid med familjen. Nyligen var vi på Borås djurpark och barnen tyckte det var superduperkul, alla fina djuren och de roliga lekplatserna. Igår lördag åt jag en god middag på restaurang med familjen, löjromstoast till förrätt och kött med pommes och bea till huvudrätt. När vi ätit färdigt och suttit länge och väl och pratat och haft trevligt kollade jag på min smartphone och fick se ett direktmeddelande på twitter från en person jag inspirerat till långsiktigt sparande. Jag var redan glad och tacksam för den trevliga middagen men blev än gladare av det fina meddelandet.
Ni följer mig väl på twitter? Har ni inte twitter kan jag rekommendera att ni skaffar det, det är ett mycket bra och kraftfullt redskap för att få information om börs och aktier mm. Skaffa twitter och följ bolag och personer med börsfokus. Länk till min twitter: https://twitter.com/therealpetrusko

Apropå kött och bea så är jag en riktig sucker på det. Jag har ätit beef wellington hos Gordon Ramsay och vad tror ni jag gjorde... beställde in bea till den, såklart!

3 kommentarer:

  1. Hej! Var handlar du utländska aktier såsom Johnson o Johnson och till vilket courtage? Mvh Mr M

    SvaraRadera
  2. Tack för omnämnandet! Lutar verkligen åt att fortsätta ställa krav på utdelning men ville testa tanken. Ha en fortsatt bra sommar!

    SvaraRadera
  3. Tjena!

    Hur ser du på Midsona nu på lång sikt efter förvärvet av kung markatta? Känns som de har vuxit rejält och följt med i trender i form av utvecklat produktsortiment. Det är marginalerna som ändå är svårt inom ekologiskt.

    SvaraRadera

Emilshus rapport Q1 2024 - Höjd prognos

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Idag var det dags för fastighetsbolaget Emilshus att presentera sin rapport för det fö...