3 placeringar med låg risk

För den som likt mig själv gärna investerar till låg risk nämner jag här tre stycken fina alternativ som kan vara värda en närmre titt. Det finns olika sätt att mäta eller tänka kring risk. En risk är den att underprestera mot index. Som bekant är det mycket svårt att slå index på lång sikt varpå stock picking i många fall leder till en sämre avkastning än index.
En annan risk är potentiell avkastning på den placering man gör. Det finns fler dimensioner i detta men de här är de vi berör i detta inlägg.

Balder preferens
Fastighetsbolaget med 64 procent hyreslägenheter som är den fastighetstyp med allra lägst risk. Belåningsgraden är sunda 51 procent. Förmågan för Balder att betala utdelningen på preferensaktierna är mycket stark/pålitlig. Preffen skall sannolikt ses som evig men inlösenkursen är 350 kronor och kan lösas när som. Givet att man placerar långsiktigt kan man bortse från att aktiekursen kommer svaja upp och ned i takt med att allmänna ränteläget går upp och ned. Då har man endast utdelningen kvar i form av potential/risk och som vi konstaterat är den mycket pålitlig. Utdelningen är 20 kronor per år och på kursen 330 kronor är direktavkastningen 6 procent.
Börsindex brukar ge cirka 10% per år på mycket lång sikt varpå 6% är en underprestation och något man får ta ställning till.
Länk till denna hos Avanza

Investor
Ett investmentbolag vilket betyder att det äger andra bolag. Investor är Sveriges största och äger en stor del av flera stycken stora fina bolag, tex; Atlas Copco, Saab och ABB. Man har även en del onoterat. På lång sikt har Investor avkastat lite bättre än index och det är inte helt tokigt att se bolaget som ett alternativ till en indexfond. Den utvecklas ungefär som index med skillnaden att den gått lite bättre. För att vara en placering på börsen är det låg risk i Investor som äger flera olika kvalitetsbolag och utvecklas som index ungefär. Risken att underprestera stort mot index är liten på lång sikt.
Länk till denna hos Avanza

Xact OMXSB Utd
En börshandlad fond som följer det bredare indexet OMXSBGI som innehåller cirka 100 största bolagen. Man tar del av fler bolag och fler sektorer jämfört med OMXS30. På tre års sikt har denna fond presterat bättre än OMXS30. Det är en fin indexfond med en låg avgift om 0,15%. Risken att underprestera mot index är noll eller 0,15% om man skall vara petig, avgiften är ju det enda som skiljer denna mot indexet.
Länk till denna hos Avanza

Yes, tre stycken fina alternativ till mycket låg risk för den långsiktige. Tre sunda investeringar som man kan sova lugnt med. På kort sikt kan de svänga upp och ned men på lång sikt bör de här ge en god avkastning till förhållandevis låg risk.

Disclaimer: Jag äger Investor, Balder preferens, Xact OMXSB Utd.


12 kommentarer:

  1. Investor a eller b?

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym,
    Jag äger Investor A för den är oftast någon krona billigare än Investor B. Skillnaden mellan dem är att A-aktien är mer röststark men det kvittar ju för oss småsparare.
    A och B-aktien ger samma rätt till utdelning osv.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Hej o tack för ett mycket bra o läsvärt inlägg som jag tar till mig mkt av. Hur ser du på placeringar i aktier i USA kontra Sverige?

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
  4. Hej Mattias,
    Tack för din kommentar.
    I USA finns oerhört många bolag, många fantastiska bolag. Som utdelningsinvesterare finns det många att attraheras av med fokus på utdelningshöjningar.

    En mycket stor del av alla världens börsvärlde hör till USA-börsen.

    För oss svenskar är det valutarisken som man skall ha i åtanke. På kort sikt kan det vara en stor risk. Är man långsiktig utan ett "slutdatum" kan man nästan helt ignorera valutarisken. Dollarn går upp och ned över åren.

    JAg har nyligen valt att minska min exponering i dollar för jag vill minska volatiliteten i mina utdelningar i kronor räknat. Ett personligt skäl och val.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Hej, tack för bra inlägg. Jag tror på starkare dollar framöver - vilka svenska bolag gynnas då? De som säljer till USA?

    SvaraRadera
  6. Hej !

    Känner mig manad att skriva lite...

    Mattias - jag har valt att inte investera i USA, men det beror på att jag tror att dollar/sek kursen nu är historiskt hög och jag tror att på längre sikt sikt kommer den att sjunka, fel läge alltså att gå in på usa marknaden nu. Men om dollar/sek kursen börjar närma sig runt 7,5 igen blir jag intresserad av usa igen...


    Gör en egen variant av petrusko inlägg, med korta motiveringar


    Akelius preff
    Bostadsfastigheter i metropoler över hela världen- ser detta som något lägre risk än balder preff
    högre utdelning, 6,7 % för akelius mot balders 6,1%

    Industrivärlden
    Investmentbolag med innehav i
    SHB, SCA, Sandvik, Volvo mm
    Bättre bank än investors seb, å andra sidan tror jag mer på investors verkstadsbolag, i slutändan har jag mer förtroende för Lundberg än Wallenbergarna, dock ganska jämt i nuläget


    Nordnet superfonden Sverige- samma index (?) som Xact OMXSB Utd dock utan avgifter

    Passar också på att erkänna att jag äger, Akelius, Industrivärlden, Investor och Nordnet superfonden Sverige


    Vänligen JFG

    SvaraRadera
  7. Har xact omx utdelning?

    SvaraRadera
  8. Xact omx utd skulle jag dock saga ha lägre risk an avanza zero och superfonde. 30 bolag vs 100. Så det ar inte all's samma index som xact omx utd

    SvaraRadera
  9. Hej JFG,
    Tack för din kommentar och din variant på det hela. Yes, Nordnets Superfonden följer också OMXSBGI precis som Xact OMX Utd. Den är ett gott alternativ.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är din rekommendation att spara genom nordnet i detta fall då? Du brukar väl säga att avgiften är a och o på lång sikt?

      Radera
  10. Hej Anonym,
    ETF:en som jag nämner, Xact OMXSB Utd lämnar utdelning. En gång per år i juni.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  11. Hej Anonym,
    Jag tycker att Nordnets Superfond är en bra fond.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Emilshus rapport Q1 2024 - Höjd prognos

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Idag var det dags för fastighetsbolaget Emilshus att presentera sin rapport för det fö...