Tack för maten pinki lane vi har tagit studenten

Glad midsommar på er och hoppas ni har samma tur med vädret som familjen petrusko. Här är det varmt, en grå himmel har bytt kulör och solen skiner.
Potatis och sill har slunkit ned och om en stund nalkas det jordgubbar. Gubbarna kommer likt gräslöken från vår egen odling i trädgården. Det blir liksom lite extra göttit på så vis.

Lite senare blir det dans runt midsommarstången och efter det skall grillen tändas. Vi vuxna tycker det är en väldigt trevlig dag men barnen, ja de är helt saliga. Midsommar är barnens dag och allt familjen petrusko gör idag är för barnen i första hand.
För någon vecka sedan åkte jag bil med grabben genom staden när studenterna åkte runt och sjöng och firade.
Sedan dess har min son en ny tack för maten-ramsa som vi precis fick höra då vi ätit vår sill och potatis och som vi snart får höra igen när vi ätit jordgubbar:
Tack för maten pinki lane vi har tagit studenten.
Ibland blir det bajskorv och/eller fis på slutet också men det kan vi ju utelämna =)

Apropå barnen så fick min son på 4 år en hundring av mormor häromdagen och utbrast "jaa, jag skall köpa en stor rallybil".
Min fru sade; vad kul men om du vill kan du ge den till pappa så köper han en aktie åt dig så blir pengen större och du kan köpa en ännu större bil i framtiden. Utan betänketid sträcker sonen fram hunkan till mig och säger ivrigt ta den pappa, ta den och köp aktie. Med ett stort smajl dessutom.
Jag köper nog Avanza Zero åt honom, en jättebra fond som han redan har i portföljen.

Disclaimer: Hela familjen petrusko äger Avanza Zero även jag själv i PPM-sparet.


4 kommentarer:

  1. Låt grabben köpa sin leksak! Pappa kan kanske bjuda på en extra hundring i killens sparande om det är så? Bra och självklart att man ska spara till sina barn men kanske ska man låta barn vara barn också. Jättebra att även lära sina barn spara men kom igen... Alla gör som dem vill och visst så kan man påstå att det är hans egen vilja men om båda föräldrarna är sparare ända ut i fingertopparna så märker även en fyraåring det vilket tycks påverka honom. Du driver en väldigt bra blogg men det här gör mig irriterad. Glad midsommar!

    Mvh
    David

    SvaraRadera
  2. Låter som ni har och kommer ha en fortsatt underbar dag:)

    Trevlig midsommar önskar familjen Pengaregn!

    SvaraRadera
  3. Hej Petrusko.
    Trevlig midsommar. Bra gjort att köpa aktien istället för bilen. Bilar har han redan som ligger i hög.Med den vill du lära barnet att när man får pengar behöver man inte bli av med dem direkt. Spara istället.Allt vad du sparar och hela familjen tar vi inte i graven,det får barnen ta hand om. Själv har jag 3 åringen och sparar åt honom i aktier. Bra jobbat och din blogg är kannon bra.
    Mvh.jacke77

    SvaraRadera
  4. Helt rätt att köpa en aktie! Vi gör likadant numera. Ett par saker på jul/födelsedag och när ett behov finns (sparkcykel, studsmatta etc), resten in i Spiltan Investmentbolag.

    De har fortfarande 200 andra leksaker och jag märker att de börjar hitta sina gamla leksaker de aldrig hunnit leka med eftersom de fått så mycket tidigare! Förrförra julen fick vi öppna julklappar i 12 dagar (!) med sonen då han inte mäktade med allt!

    Keep up the good work!

    /Maxa Allt

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...