Jag är en ninja!

Jag har sysslat med aktier i många år och på nätet har jag skrivit om detta kära ämne sedan slutet av nittiotalet. Titt som tätt refererar folk till mig som börsexpert eller aktieexpert och det är inte riktigt vad jag är eller vill ge sken av.
Visst har jag hygglig koll på det här med börs och aktier men om det är något jag är expert på så är det att vara en vanlig småsparare. Jag är rent ut sagt grymt duktig på att vara en helt vanlig Svensson på börsen, en riktig NINJA!

Jag köper aktier regelbundet i stora sunda bolag och äger dem på mycket lång sikt. Min strategi är inte krånglig och innefattar inga avancerade modeller eller grafer. Man klarar sig långt på sunt förnuft, på den vägen kan man sålla bort dåliga bolag och dra enkla slutsatser om framtiden. Tex: Axfood har presterat bra i många år, vi kommer fortsatt behöva mat och de kommer sannolikt fortsätta vara ett bra bolag. Ja, då kan Axfood vara värt en närmre titt.

Min strategi går inte ut på att hitta "nästa Apple". Jag är duktig på att hitta bra bolag som sannolikt kommer fortsätta vara bra. Ytterst få lyckas slå index på mycket lång sikt, proffs som amatörer! Att försöka slå index innebär en större risk att prestera sämre än att faktiskt lyckas med det nästan ingen gör på lång sikt. Visst går det hitta fonder osv som slagit index på 5-10 år men på 20-30 år är de lätträknade. En smart strategi och kanske den bästa för småsparare är att spara i billiga indexfonder.

Yes, även jag sparar numera i indexfonder och min favorit är den breda indexfonden som lämnar utdelning; Xact OMXSB Utd.
Det är ett mycket smart sätt att minska risken till dålig avkastning. Att minska risken att jag gör fel eller att något oförutsett inträffar. Jag är stolt över att vara en småspararninja. Att jag erhållit goda kunskaper genom åren är en trevlig bonus men man behöver inte vara proffs för att lyckas på börsen. Man brukar säga att börsen avkastat kring 10% per år i snitt historiskt och om du sparar i billiga indexfonder är det vad du bör få på lång sikt. Ett mycket smart beslut är att skrota tanken/drömmen om snabb rikedom, att slå börsen. Det är dömt att misslyckas i de allra flesta fallen. Visst kan man sätta en peng på nummer 29 på roulettebordet men det är under 3% chans att man vinner på det. Du har inte bättre chans att "vinna" över börsen!

Spara regelbundet i indexfonder eller sunda bra bolag på lång sikt, det är nyckeln till framgång på börsen för oss småsparare, vi vanliga svenssons.
Ränta på ränta kan skapa stora pengar även av det minsta månadssparet. Om du tex sparar 250 kronor per månad till 10% genomsnittlig avkastning har du efter cirka 36 år en miljon kronor. Sparar du desto mer, hela 2500 kronor så tar det bara dryga 14 år att komma upp i en miljon.


Image courtesy of Thanamat at FreeDigitalPhotos.net

2 kommentarer:

  1. Tack för inspirerande ord!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  2. Hej Petrusko!

    Håller med dig till 100% i det du skriver. Mycket inspirerande, tack för att du delar med dig!

    Önskar dig en trevlig helg och må väl!

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...