Thursday, May 12, 2016

Därför har Nordnet helrätt i sitt agerande!

Mediedrevet går, diverse tidningar, bloggar osv hävdar bestämt att all insättning i IPS är direkt felaktig och att alla banker måste på eget initiativ avbryta kundens insättningar.
Detta sedan avdragsrätten för gemene man helt slopats vid årsskiftet.

Vad de flesta artiklar osv helt missar att nämna är den stora grupp som faktiskt fortfarande har avdragsrätt på insättning i IPS. Egenföretagare och anställda utan pensionsavsättning har avdragsrätt på denna typ av spar. Den senare gruppen har jag inte full koll på reglerna men kanske är den samma som den för Egenföretagare, en jättestor grupp. Som egenföretagare kan man sätta in flera hundra tusen kronor (för den som tjänar mycket) per år och erhålla avdrag. Faktiskt är det nästan en halv miljon kronor gränsen är för de som tjänar allra mest.

Flera banker har alltså stängt av all insättning i IPS-spar, även för den stora grupp som faktiskt har rätt till avdrag fortfarande. En knapptryckning på datorn alltså och vips så var det problemet ur världen...

Nordnet däremot har lagt ned stor möda och energi på att informera sina kunder. De har inte stängt av insättningarna utan istället har de gjort en riktigt diger insats i bästa serviceanda och skickat brev till kunderna med info. De kunder som inte agerat efter de fått brevet har Nordnet ringt upp och pratat med.
Det här har kostat tid och pengar, bra service gör det men betalar sig oftast i längden.

All heder åt Nordnet som agerat föredömligt i denna fråga!

Länk till Nordnets blogg med info och förklaring kring det hela: http://www.nordnetbloggen.se/darfor-tvangsstoppar-vi-inte-pensionssparande/11/05/2016/

Gå gärna in på länken ovan och läs. Gillar ni det så klicka på tummen upp i botten av inlägget.


No comments:

Post a Comment