Börsveckan som gått. V18 2016

Vecka 18 är i böckerna och det var en kortvecka pga kristihimmelfärdsdagen i torsdags. För mig som långsiktig aktiesparare som köper regelbundet vill jag påstå att det var en riktigt bra vecka där OMXS30 klockade ut på nästan -4%.
Fyra procent billigare än förra veckan alltså, det är REA det.
Jag passade på och gjorde tre affärer i fredags, det blev Handelsbanken på dryga hundralappen. Ytterligare ett knippe Atlas Copco b på knappa 184 kronor och slutligen den börshandlade indexfonden som betalar utdelning; XACT OMXSB Utd kring 363 kronor.

Framåt planerar jag köpa bla Skanska och Johnson & Johnson och det blir nog en del redan i veckan som kommer. Det är en tung utdelningsvecka för mig den kommande veckan då flera preffar samt bla H&M pyntar utdelning då.

I veckan som gick skrev jag om att det kanske är dags att sälja superpopulära fonden Spiltan Aktiefond Investmentbolag: http://petrusko.blogspot.se/2016/05/dags-att-salja-spiltan-aktiefond.html

Jag skrev om en riktigt fin nyhet för småsparare, att Avanza erbjuder courtagefrihandel; http://petrusko.blogspot.se/2016/05/gratis-aktiehandel-hos-avanza.html

Jag skrev ett sponsrat inlägg om Crowdlending; http://petrusko.blogspot.se/2016/05/crowdlending.html

Ett kort inlägg med en rolig fråga gav många intressanta svar, läs och fyll på; http://petrusko.blogspot.se/2016/05/crowdlending.html

Bloggar och artiklar jag läst i veckan:

Jag fick stor inspiration hos Marcus Hernhag när jag läste hans Q&A-inlägg som är ett återkommande tema på hans blogg. Jag får själv många mail med bra och intressanta frågor men jag hinner inte svara alla och det blir sämre och sämre på den fronten. Jättetråkigt tycker jag och ännu tråkigare för er som tagit er tid och skrivit till mig. För detta ber jag om ursäkt. Till saken: Jag har nu av Hernhag fått inspiration att samla frågor och köra på ett liknande inlägg på min blogg. Jag kommer inte lägga ut några namn eller specifika detaljer. Här är iaf länk till Hernhags inlägg: http://hernhag.se/qa-portfoljfragor-och-nysparande/

Stefan Thelenius skrev flera bra inlägg i veckan och om ni inte redan följer hans blogg kan jag rekommendera er att göra det. Han är duktig och har sunda värderingar kring aktiespar. Här ett inlägg om antal aktier i en portfölj; http://z2036.blogspot.se/2016/05/korgar-med-aktier.html

Hos Motley Fool läste jag en artikel som kort tog upp Johnson & Johnson ihop med två andra bolag de gillar; http://www.fool.com/investing/general/2016/05/04/3-great-dividend-stocks-for-retirees.aspx?source=yahoo-2&utm_campaign=article&utm_medium=feed&utm_source=yahoo-2


2 kommentarer:

  1. Fick meddelande från Avanza kring min belåning och mitt dribblande med att minska ned krediten (från inkomna utdelningar) för att senare öka på den igen i samband med köp. Värt att skriva om? Jag tänkte aldrig på "dubbelbeskattningen" som blir.

    Hej Johan,

    Anledningen till att du inte kan genomföra internöverföringen är att ett stort belopp är reserverat för köp precis som du är inne på. Om dina långtidsorder tas bort ska du kunna föra över likvida medel till ditt kreditkonto. Systemet sätter då stopp för en internöverföring som du försöker genomföra.

    Som du kanske känner till så är det mellanskillnaden mellan saldot (inklusive utstående köporder) och skulden på kreditkontot som är din faktiska skuld. Det finns en anledning till att skulden inte regleras per automatik. Det är så att alla överföringar från kreditkontot till investeringssparkontot räknas som en insättning som ingår i din årliga schablonskatt.

    Om man skulle vara tvungen att göra en överföring till investeringsparkontot varje gång man velat utnyttja krediten skulle det snabbt bli skattemässigt ofördelaktigt.

    Av den anledningen flyttar vi inte tillbaka pengarna utan vi ser till att du får samma plusränta på ditt ISK-konto som du får minusränta på kreditkontot.
    Om du har ett saldo på ditt ISK som är lika stort som skulden på ditt kreditkonto blir alltså hela scenariot +/-0.

    Återkom gärna vid frågor eller funderingar.

    Trevlig dag!

    Med vänliga hälsningar
    Ludvig
    Avanza

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...