Spenderbrallorna på.

Spenderbrallorna är på, igår och framförallt idag har jag shoppat aktier.
Som jag hoppats och trott backade Skanska mer än utdelningen. Jag köpte lite igår också men framförallt idag när den handlades utan rätt till utdelning. Det blev avslut ganska tidigt på dagen och jag lade sedan in nya orders till lägre och lägre kurs.
I efterhand visade det sig att jag var lite för het på gröten och aktien backade än mer än mitt lägsta köp och snittet för dagen.
Inget jag är ledsen för, jag har köpt ett fint bolag till ett rimligt pris och imorgon kan jag förhoppningsvis köpa än mer till lägre kurs än jag pyntade idag. Skanska backade mer än dubbla utdelningen idag och stängde på 166,7 kronor. Antaget en utdelning om 7,85 kronor nästa vår ger det en direktavkastning om 4,7%.

Både idag och igår blev det också fler Handelsbanken. Flera avslut under 100 kronor blev det. Imorgon hoppas jag på avslut på 98 kronor. Antaget en utdelning om 6 kronor nästa vår ger en direktavkastning om 6,1%

Jag har utnyttjat krediten till köpen. Egentligen hade jag bestämt mig för att spara krediten till Oscar Properties nyemission som jag väntat mig vilken dag som helst... Ikväll kom pressmeddelandet och jag skall nu sätta mig och läsa om den.



Image courtesy of posterize at FreeDigitalPhotos.net

4 kommentarer:

  1. Inget Nordea då? Kunde fiskas upp för en DA på 8% idag (om de bibehåller utdelningen vill säga).

    SvaraRadera
  2. Även jag köpte Handelsbanken i omgångar igår. Lägsta köpet jag fick in var 99,20. Hoppas få in ett litet köp på 99 idag, sedan får det räcka för då ligger Handelsbanken på cirka 4% i min portfölj.

    SvaraRadera
  3. Till anonym:
    Med tanke på att petrusko inte ens tar upp seb i sin portfölj så varför skulle han ta upp nordea? Det enda som talar för Nordea gentemot SEB är ju högre DA allt annat talar väl för SEB - solidare balansräkning, bättre historik, mindre exponering mot norsk oljeindustri, stark huvudägare.
    Tycker faktiskt det är märkligt att marknaden värderar SEB och Nordea i stort sett likvärdigt.
    Däremot tycker jag ju att marknadens värdering av SEB /SHB är liknande min.
    Kan avslöja att jag lyckades fiska upp några SHB under 100 lappen igår och är därmed lite nöjd.
    Med vänlig hälsning JFG

    SvaraRadera
  4. Såg inte att han inte ägde Nordea och SEB. Vad gäller SEB så är den högre värderad än Nordea... PE10 vs PE8 (igår). Bättre historik vet jag inte heller... SEB slopade utdelningen under 2008.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...