Rapportsäsongen Q1 är här

Knappt har bläcket i boksluten torkat och vips är rapportsäsongen igång igen.
Nu börjar bolagens rapporter för första kvartalet dimpa in.
Igår kom Industrivärden och idag kommer H&M med rapport.

Av mina intressebolag kommer rapporterna i april enligt nedan:

14/4 Castellum
20/4 Handelsbanken
20/4 ABB
21/4 Tele2
26/4 Atlas Copco
28/4 Fortum

Analytikerna har inför rapporterna justerat ned prognoserna generellt och nu gäller det att bolagen kommer in enligt förväntan. Rapportmiss nu kommer sannolikt straffas hårt. Det är inte upp till bolagen att behaga analytikerna utan det ligger på analytikerna att ha rätt.
Marknaden har dock värderat bolagen efter de här prognoserna och stämmer de ej är omvärdering att vänta.

En rapportmiss ett enstaka kvartal oroar mig inte. Är det ett fint bolag och jag tror på det på lång sikt ser jag kortsiktiga kurssvängningar som köpmöjlighet, nästan som rea. Häromdagen backade tex JM ganska kraftigt och då tittade jag lite extra på den. Det blev inget köp utan jag hoppas på bättre möjlighet längre fram, däremot köpte jag Skanska som också droppade en del. Skanska hade jag sedan tidigare planer på att ta in som nytt innehav i portföljen så när fint läge uppstod slog jag till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...