Q1 2016, slog index med drygt 4%

Tiden går fort när man har roligt och även om det känns som om året precis har börjat så är nu kvartal 1 i böckerna. Inklusive utdelningar blev facit för börsen minus cirka 3,5%.
Mitt eget resultat landade på +0,9% och det är ju förvisso inget att hoppa högt över men det är en tuff period vi gått igenom och det är drygt 4% bättre än index. Klart godkänt i min bok i vart fall.

Varför har jag lyckats slå index då?
Ja, det är lite olika faktorer som spelar in. Jag har flera amerikanska innehav som gått bra och jag har gjort flera bra köp under kvartal 1. Tex lyckas jag skopa in ETF:en SDIV från Global X till ett bra pris i februari och den har avkastat väl över 10% sedan dess. Mitt tredje största innehav Realty Income har gått urstarkt med en avkastning kring 22% inklusive utdelningar.
Under kvartal 1 har man kunnat köpa preferensaktier till lägre kurs än nuvarande nivåer. Jag brukar bygga upp en position med regelbundna köp men likt mitt köp i SDIV klippte jag in hela sizen vid ett tillfälle när jag tog in Klövern preferens i väskan igen.

Utdelningen som hade X-datum 30/3 har förvisso inte kommit in på depån än men den är ju tagen så att säga så låt mig räkna in den och mena på att Klövern gett mig cirka 7% sedan köp i februari.

En annan preff där jag gjort en fin affär är Volati där jag köpt vid flera tillfällen ända ner till kursen 88,5 kronor. Med facit i hand skulle man ju krämat på ordentligt där men det är alltid lätt att vara efterklok eller hur. Nära 13% är kursuppgången på de jag köpte till 88,5 kronor.


Jag har fler innehav som gått bra och fler lyckade köp men nu tänkte jag nämna ett innehav som dragit ned portföljen. Det är ju så att sällan utvecklas alla innehav i en bred portfölj åt samma håll. Hennes & Mauritz som är mitt näst största innehav har backat drygt 10% och det drar ju ned portföljen rejält eftersom den väger så tungt. Min syn på bolaget har inte ändrats, aktiekurser rör sig upp och ned av många olika orsaker, det är inte enkom så simpelt att det går dåligt aktien backar, det går bra aktien stiger. H&M har fortsatt stor potential på många års sikt. Potential på nya marknader, nya butiker på befintliga, de kan växa länge till.

Men låt oss nu avsluta det här inlägget med något positivt. Här kommer affären jag är mest stolt över. I januari köpte jag ett jättefint bolag till ett bra pris. Amerikanska VF Corp som äger fina märken som LEE, The North Face, VANS mfl. Bra produkter och varumärken jag gärna använder själv och bolaget har fina nyckeltal.


Jag prickade in en superfin entry och jag såg att det var ett bra läge varpå jag åter köpte hela sizen på ett enda köp.

VFC som är tickern för bolaget har höjt sin utdelning i över 40 år och utdelningstillväxten är fenomenal! De lär fortsätta höja utdelningen men jag vågar inte hoppas på lika kraftig tillväxt.

Nästan 20% avkastning har VF Corp gett mig sedan köpet i januari, det är jag jättenöjd och glad över men jag är även glad och stolt att vara ägare till ett jättebra bolag.

Nu är vi inne i kvartal 2 och det vore kul att slå index även detta kvartal. Vi får se hur det går. Det jag spanar på att köpa den närmsta tiden är bla ABB, Handelsbanken, Skanska, Xact OMXSB Utd, Oscar Properties preferens.


9 kommentarer:

  1. Hej
    Liten fråga om att slå index, du använder SIXPRX men skriver "Jag har flera amerikanska innehav"

    Känns inte som en fair fight mot ett svenskt index? Men sen är det ju alltid svårt att hitta korrekt index att jämföra sig mot.

    SvaraRadera
  2. Hur gör du i Avanza för att få utvecklingsgrafen att visa över Alla konton ?

    SvaraRadera
  3. Kan du inte skriva ett inlägg om hur du värderar aktier, alternativt bestämmer kursen som du köper på.
    Skulle vara väldigt intressant att läsa.

    SvaraRadera
  4. Hur ser du på Hancap pref? Har Akelius och Alm pref. Funderar på en pref till för lite mer riskspridning. Tack för en toppenblogg!

    SvaraRadera
  5. Hej! Ser att du börjar tanka shb, själv är jag i valet och kvalet mellan shb och seb, visst shb är ett något bättre bolag , men vet i tusan om det är värt så mycket premie gentemot seb som marknaden "tycker".
    Hur ser du på seb
    Själv får jag väl vela ett tag till . Trevlig helg!
    JFG

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym,
    Klicka på "mina sidor" och där klickar du "Värdepapper" och scrollar nedåt så har du den där.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. Hej Jenny,
    Hancap är ett riktigt skruttbolag, den tar jag inte i med tång ens.

    Uppblåst balansräkning med en fasans massa goodwill.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. Hej JFG,
    Jag tror att alla de 4 stora bankerna är bra. Mitt val faller på Handelsbanken pga dess mer försiktiga stil och urstarka finansiella ställning.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  9. Hej! Tack för svar om Hancap. Tack också för en superbra blogg som inspirerar!

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...