Preem Mastercard 1% kickback.

Fram till nu har jag betalat det mesta med mitt OK/Q8 kort för att man fått 1% i kickback. Dock ändrade de villkoren för en tid sedan så man bara får 0,3%.

Preem erbjuder 1% kickback och de kan man plocka ut i kontanter om man vill och det vill jag. Pengarna köper jag aktier för eller använder till att betala räkningar. De har just nu dessutom ett erbjudande om extra drivmedelsrabatt under 3 månader samt 100 kronor presentkort om man tecknar nu.

För min del som spenderar väl över 200.000 kronor på kortet blir det en hel del pengar i slutändan som man får i kickback. Men även om man spenderar betydligt mindre är det värt att överväga betala med ett sådant här kort. Handlar man för 50.000 kr på ett år blir det 500 kronor man får i retur och det är ju inte fy skam eller hur!

Läs mer om kortet hos Preem: http://www.preem.se/privat/kampanj/mastercard/

Det här här inte ett sponsrat inlägg utan det är jag som tipsar om en tjänst jag gillar.
Mitt nya preemkort kommer på posten inom kort.


29 kommentarer:

  1. Bytte också från OKQ8 till Preems kreditkort tidigare i år och det har funkat kanon. En positiv (om än liten del) är att hela beloppet är förifyllt när man får e-fakturan på Preems kort. OKQ8 hade ju bara en mindre del av summan ifyllt så man fick ju ändra den manuellt om man inte ville ha det på avbetalning. /Rasmus

    SvaraRadera
    Svar
    1. hmm, har för fick jag fick ringa och begära fullt belopp. Kanske de har ändrat förhoppningsvis.

      Radera
  2. Det låter intressant, men kan man verkligen plocka ut kickbacken i kontanter? Det står "Du får då en bonuscheck som du kan använda på Preems bemannade stationer.", någon mer info kan jag inte hitta.

    Några minus som jag ser det är att de tar minst 35 kr i avgift vid kontantuttag, och vid köp eller uttag utomlands så är det en valutapåslagsavgift om 1,5 %. Och betalar man räkningar via betalo så är det inte bonusgrundande. Men man kan väl inte få allt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, du kan ta ut cash rakt av. Man kan även ringa in och begära att de sätter in på kontot (även om under 500kr) http://preem.se/privat/kort-och-formaner/preem-mastercard/bonus-sparande-och-betallosningar/
      (OKQ8 tar f-ö också liknande avgift, Preem har faktiskt aningen lägre procentuellt påslag utomlands).

      Radera
  3. Kostar det något att få ut bonusen i kontanter? Jag har ett Re:Member More-kort där det kostar 35 kr att lösa ut kontanterna.

    SvaraRadera
  4. Vi har Statoils Mastercard som också ger 1% tillbaka. Vi får en "check" som vi kan lösa ut på Statoil. Bara att gå in på Statoil och få pengarna i handen. Vet inte hur det är på de andra korten, men för oss var det viktigt att vi kunde få två kort utan extra avgift och det fick vi på Statoil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Statoil ger väl bara 0,5%?

      Radera
    2. 1% om man tankar över 1000 liter per år.

      Radera
  5. Har också övergivit OKQ8 p g a deras "giriga" sänkning till 0.3%. Men jag gick över till Norwegians kort som ger 1% till flygresor. Passar mig som flyger med dem någon gång om året.

    SvaraRadera
  6. Kan man ha två Preem-kort kopplade till ett konto som hos Okq8? Intressant att det bara är Okq8 som sänkt återbäringen.

    SvaraRadera
  7. Jag har Shell MasterCard. Fungerar likvärdigt.

    SvaraRadera
  8. Har precis som du gått från OKQ8 till Preem av nämnd anledning. Är nöjd med mitt byte och kan verifiera att det fungerar som beskrivet.

    Hämtar pengarna kontant på Preem-mack.

    SvaraRadera
  9. Yes man kan ta ut bonusen i kontanter utan problem eller avgift.

    Man kan ha två kort hos Preem fast det skiljer sig lite, upplägget. Det kostar inget extra men det kräver att bägge står för krediten. Hos OKQ8 kan en person stå för krediten och den andre får ett extrakort i sitt namn. Så var det iaf när jag skaffade OKQ8-kortet för flera år sedan.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  10. Man får upp till 3% på seqr. Såg det häromdagen.

    SvaraRadera
  11. Såg att man inte fick bonus på drivmedel. Vilket är synd då det är vår största utgiften förutom boendet. Har idag SAS eurobonus mastercard som ger bonuspoäng istället. Hur betalar ni räkningar med mastercard?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tobias: Man får ju rabatt på drivmedlet hos Preem. 25 öre/liter på bemannade stationer och 15 öre på obemannade, det är mer än 1%...

      Radera
  12. Har Statoil Mastercard med 1% cashback genom check - fungerar kanon, fått in många tusenlappar genom det då jag köper familjens resor + mycket annat på det (och betalar bort det direkt).

    SvaraRadera
  13. Som jag har både skrivit själv och kommenterat på andra bloggares inlägg i ämnet så har EU sänkt taket på vilken avgift banken får ta ut av säljaren för att denna tar betalt med kort från just 1% till 0,3%. Det är denna avgift som mindre banker och kreditbolag använt till kickback/cashback/kundbonusar, och jag tror att så gott som alla kommer att följa efter inom ett par månader. OKQ8 var först ut, och ICA-banken har ändrat så att från första maj är köp utanför ICA-koncernen inte längre bonusgrundande plus att de inför en valutapåslagsavgift vilket de inte haft tidigare.
    Funderade själv på att byta från OKQ8 Visa till Preem, men jag avvaktar ett par månader för att se vart det tar vägen med bonusar på olika kort.

    SvaraRadera
  14. Någon som har remember kort års avgift 295 men många försäkringar och 1% bonus på allt.

    SvaraRadera
  15. @Tobias man får visst bonus på bensin, på Preem. Dvs inte på konkurrenternas mackar, så var även OKQ8 och de flesta bensinbolagskort gissar jag.
    Preem är ett av få kort som har avgiftsfritt på Betalo som är till för just räkningar (dock får man ingen bonus då).

    SvaraRadera
  16. Bättre o tanka på st1 o spara nästan 1 krona per liter bränsle mot Q8 Preem etc. Har man då en 60 liters tank så har du sparat 60 kr direkt ... jag tankar ca 45 tankar om året blir en fin slant man sparar då... Ja jag har även testat iaf deras Diesel i 2 bilar o den kom jag längre på än alla andra dieselsorter!

    SvaraRadera
  17. Hej där, själv bor jag på rimligt avstånd från Ullared och har deras kreditkort på SHB. Detta gör att jag får checkar att handla för i affären. Med två killar, 9 och 8 år gamla, inhandlas mycket kläder och julklappar i aug/sept och det är inte mycket egna pengar jag lägger ut.// Annelie

    SvaraRadera
  18. Hur betalar man online med Preem Mastercard?

    Någon jobbig kodsnurra i någon dosa, enkelt lösenord eller bara köra på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. mobil bankid signering på belopp över typ 200 - annars inget

      Radera
    2. mobil bankid signering på belopp över typ 200kr

      Radera
  19. bara köra på. Det är ett vanligt MasterCard.

    SvaraRadera
  20. Var fungerar preem mastercard? Precis fått hem mitt preem mastercard och undrar om man kan handla på Coop med det?
    Mvh
    Mackan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte stött på något ställe där det inte fungerar :)

      Radera
  21. Visst borde man kunna koppla ett "tvillingkort"?

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...