Mina senaste köp

Igår fick jag in utdelningen från Alm Equity preferens på depån så jag var laddad med likvider inför dagens nedgång. Börsen backade cirka 2% idag och flera bolag betydligt mer än så.
Jag passade på att köpa i nedgången och tyckte det bjöds på såpass hyggligt läge att jag även använde min kredit och köpte lite extra.

Det blev Handelsbanken A på 100,5 kronor vilket jag tycker är en klart rimlig kurs för det bolaget. Förhoppningen är att den skall backa än mer så jag kan köpa till än lägre värdering. Är det lite skakigt på börsen framöver tror jag den droppar under 100 kronor.

Mitt andra köp blev ett nytt portföljbolag och äntligen har jag Skanska och bygg i portföljen. Jag tog i lite mer än jag brukar när jag går in i ett innehav när jag köpte Skanska B på 180,2 kronor. Den handlas utan utdelning i övermorgon varpå man kan dra av 7,5 kronor från priset om man nu vill se det så.
Jag hoppas och tror att Skanska kommer backa mer än utdelningen när den är tagen varpå jag siktar in mig på att köpa till än lägre kurs framöver.
Urbaniseringstrenden lär hålla i decennier och på den är Skanska en vinnare. Den här sektorn tror jag stenhårt på och jag skulle vilja få till en lite större viktning av Skanska än vissa andra av mina innehav. Ungefär som Atlas Copco som väger kring 6% tänker jag mig. Jag kommer köpa regelbundet i Skanska en tid framöver, ju mer de backar desto snabbare kommer jag köpa.



8 kommentarer:

  1. Välkommen i klubben - Handelsbanken är mitt största innehav. Även Skanska är ett stort innehav och jag bara njuter av att se pressmeddelandena om nya affärer spruta ut i Avanza nyhetsflöde.

    Själv passade jag på att handla mer Kinnevik under rean idag, hoppas den går ner mer.

    SvaraRadera
  2. Har själv både Skanska & NCC men kikar idag mer på JM än att öka i något av dom, då jag tycker de är värderade i överkant idag. Vad är petruskos tankar om JM?

    SvaraRadera
  3. Hej Utdelningsseglaren,
    Tackar, Jag har sett det att du har en rejäl stek i Handelsbanken, jag kan ju inte vara sämre =) Det är banken jag gillar bäst och tror på den på mycket lång sikt.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Hej James,
    Jag tror på JM också, som ett play på svenska bostadsmarknaden. Bevakat den noga igår och idag, den backade ju kraftigt igår och förhoppningsvis går den ner ytterligare framöver. Jag skulle kunna tänka mig att ha den också dock i liten viktning.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Är det någon större skillnad på handelsbanken a eller b?
    Är ju en del skillnad på priset just nu

    SvaraRadera
  6. Hej Intresserad,
    Det är olika rösträtt på dem och det finns olika många. Tumregeln för småsparare är att välja den billigaste.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. Brukar det vara stor skillnad i ex omsättning på de två aktierna?

    SvaraRadera
  8. @intresserad: Omsättningen kan förstås spela roll eftersom det är tråkigt om man köper billigt men sedan inte hittar en köpare om man vill sälja, men i handelsbanken sker all handel i A-aktien som också är den billigaste så där är det inga problem. Det här är ju ett betydligt större problem för de som handlar i miljoner än för oss som köper några hundra aktier.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...