Johnson & Johnson höjer utdelningen

För 54:e året i rad höjer nu Johnson & Johnson sin utdelning och de hör till en liten exklusiv skara bolag som kallas "Dividend Kings", bolag som höjt i minst 50 år i följd.
Utdelningen höjs från $3 till $3,2, vilket ger en utdelningstillväxt om cirka 6,7%.
De senaste fem åren har utdelningstillväxten varit 6,93% i snitt och dagens höjning är enligt mina förväntningar.
X-datum för utdelningen är 20/5 och pay-date är 7/6.

På kursen $112,5 är direktavkastningen nu 2,85%

Johnson & Johnson är ett fantastiskt fint bolag, historiken är imponerande och verksamheten/outlook har framtiden för sig. Jag är övertygad om att det kommer ge jättebra avkastning även kommande 100 åren att äga JNJ.

När det kommer till läkemedelsbolag tas snabbt ämnet "patent" upp och här är en riktigt fin grej med JNJ, de har marknadens största och bästa pipeline för nya blockbuster läkemedel.
Men Johnson & Johnson är inte bara läkemedel, de står bakom konsumentprodukter som OB tamponger, Listerine munskölj mm. Än mindre känt hos gemene man är deras verksamhet med vårdapparater. Maskiner som behövs på sjukhus vid operation och undersökning osv.

Det är inte bara den fina historiken och imponerande finanserna som gör Johnson & Johnson till min favorit i sektorn, den fina diversifierade verksamheten är något jag verkligen gillar också.


1 kommentar:

  1. Bara att hålla med, JNJ är verkligen ett fint bolag att äga över sikt. Det som får mig att avstå ifrån att investera tyngre än vad jag egentligen hade velat beror på dollar och USA:s ekonomi i stort.

    För övrigt vill jag passa på och tacka för en grym blogg.
    /Tonårsmiljonären

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...