Holy Cow brgr´s & stuff

Nyligen var jag med fru petrusko och åt på restaurangen Holy Cow i Göteborg och som namnet antyder är det främst burgare på menyn. Vi bokade bord och dök upp i god tid. Medan vi åt var det väldigt många spontanhungriga som fick vända i dörren då det var fullt.
Onekligen ett populärt ställe.

Jag åt en burgare som hette Spicy Cow och jag adderade guacamole på den också. Den var supergod men klart värt att nämna är pommes fritesen som verkligen var något speciellt. De såg ut att vara gjorda på oskalad potatis, lagom tunna, krispiga och bara SÅ goda.

Länk till restaurangens websida: http://www.holycowburgers.se/index.html

Så till något börsrelaterat: När jag satt där och tittade på den fina hamburgaren kom jag att tänka på en inte lika bildskön burgare; nämligen McDonald's och närmare bestämt bolaget och dess aktie.

Jag ägde MCD ett antal år men sålde för två år sedan när det gick lite knackigt. Knackigt och tufft har MCD varit med om flera gånger och de är faktiskt kända för att komma tillbaka med kraft, ännu starkare.

Well, jag sålde mina hamburgeraktier kring 97 dollars och nu har den dragit iväg till drygt $127, en uppgång på cirka 30%. Dessutom har de sjösatt ett fett återköpsprogram och aviserat fina utdelningshöjningar i ett program som löper några år framöver.

Jag har egentligen aldrig tappat tron på bolaget och dess verksamhet. Som jag brukar säga till de som menar på att MCD blir obsolet och att det är nyttigare mat som gäller i framtiden: McDonald's anpassar sig efter marknaden. När det efterfrågas andra alternativ kommer de erbjuda det som marknaden kräver.

McDonald's är ett fint bolag och med facit i hand skulle jag ju inte ha sålt, fail av mig. Huvudsaken är att jag lärde mig något av det, att inte sälja bra bolag och försöka köpa tillbaka billigare. I ungefär samma tid sålde jag Axfood och Betsson då jag tyckte att de var dyra och tänkte att jag köper dem åter till lägre pris. De har stigit ännu kraftigare sedan jag sålde.
Bra bolag fortsätter oftast vara bra bolag!

En annan aktierelaterad grej jag tänkte på när jag åt på restaurangen var Nike skor. Tjejerna som jobbade där hade allihop färgglada löpardojor från Nike, såg bekvämt ut. Klart jag önskade att det hade varit The North Face skor, aktieägare i VFC som jag är.


6 kommentarer:

  1. Har du skrivit något om det långsiktiga målet? Dvs har du något portföljvärde, utdelning per år eller liknande du strävar mot? Eller tänker du jobba till 67 månadsspara och återinvestera och låta portföljen bli så stor det bara går för kommande generationer?

    Med så regelbundet sparande och stort intresse för aktiemarknaden misstänker jag att du har ett tydligt mål med all tid och engagemang du lägger ner.

    SvaraRadera
  2. Mmmm den där burgaren såg inte dum ut alls!:)

    McDonalds är ett bolag jag vill plocka in i min portfölj också dock känns den en smula dyr nu men med en lång sparhorisont kanske inte det är hela världen. Har du spanat något på andra snabbmatsföretag t.ex Yum?

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  3. En fråga; ungefär hur mycket kan man förvänta sig att utdelningen i snitt ökas år efter år på svenska börsen? Försöker beräkna framtida utdelning men tycker det är bra svårt...

    SvaraRadera
  4. Hej Miljonaren,
    Tjena, jag tänker leva på utdelningar när jag känner för det.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Tjena Pengaregn,
    nej jag har inte spanat så noga på andra snabbmatsbolag, finns väl egentligen inget annat stort med riktigt lång och fin historik.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Hej Mia,
    Jag har ingen statistik på det utan det får bli bästa gissning och det är ju lite lättare om man tittar på enskilda bolag. Om bolaget haft 7% utdelningstillväxt på 5/10/15 år är det sannolikt att det blir just 7%.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...