Fördelning portföljen Q1 2016

Jag får ofta frågor om fördelningen i min portfölj och jag lägger upp bilder och info likt detta inlägg då och då. Jag har inte en fast sida med denna info då jag inte skulle hålla den uppdaterad. Därför har jag valt att göra så här, jag har min "fasta" sida med mina innehav och ibland skriver jag ett inlägg likt detta med info om fördelning.

Under en tid har jag fokuserat på riskspridning i form av fler innehav/branscher samt indexplaceringar. Blickar jag framåt så kommer jag fortsatt köpa mer i indexfonden Xact OMXSB Utd, jag kommer ta in några nya innehav samt öka i Handelsbanken som är relativt nytt. Visst kommer det bli fler affärer utöver dessa men detta är mina planer kring just riskspridning.

Branschfördelningen i portföljen ser ut enligt bilden.
Jag fokuserar på att öka Index, Finans, Hälsovård och Industri.
Skanska är ett bolag jag gärna vill äga och har planerat att köpa. De är verksamma inom bygg som jag tror mycket på och vill ha exponering i väskan. Tar jag in den kategoriserar jag in den i Industri.

Fastighetsbolag väger tungt och det är jag inte det minsta orolig över. Det är en stabil och pålitlig tillgång som ökar i värde över tid. Kortsiktiga svängningar kan förekomma men bekommer mig ej.

Valutafördelningen är cirka 20% dollar, 2% Euro och 78% Svenska kronor. Jag är lite försiktig till att öka exponeringen mot dollar då det kan ge allt för stor variation i erhållna utdelningar. Således tänker jag på att inte köpa för mer än 20% i dollar per månad. Euro har jag inget emot att öka exponering mot och förhoppningsvis blir det så framgent då jag är sugen på att köpa finska Sampo.


14 kommentarer:

  1. Ser ut som en bra riskspridning! Är det excel du använder för det där? Och har du möjligtvis nån mall man kan få ta del av? :) Själv valde jag NCC framför Skanska, tror båda bolagen är fina på lång sikt.

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Intressanta innehav, själv klev jag av preff-marknaden i höstas. En fundering: Jag har innehaven fördelade från 9 % (Investor) och ner till 4 % (SOBI). Noterar att du har många innehav som är 2 % eller mindre. Är dessa i uppbyggnadsfas eller avvecklingsfas? Annars antar jag att så små andelar inte påverkar portföljvärdet nämnvärt, utan gör det bara jobbigare med flera innehav?

    SvaraRadera
  3. Du som gillar utdelningar, vad tror du om det här? Kan vara årets grej (om ett par år?) 10 % DA fördelat på två tillfällen.
    Kurs runt 38 öre nu.

    http://dividendsweden.se
    https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/639600/dividend-sweden-b

    /Fredde

    SvaraRadera
  4. Tjena Petrusko, tog precis in Flowers Foods i portföljen, en doldis med bra siffror, har skrivit en analys som kortfattat ger basupplägget på företaget. Uppskattar din blogg, stor inspiration!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! FLO.....Jag med faktiskt! En liten post på ca 400 USD.
      Tack Petrusko för en bra blogg!
      Mvh Pia i Skåne

      Radera
  5. Har du skrivit något om det långsiktiga målet. Dvs har du något fortföljvärde, utdelning per år eller liknande du strävar mot. Eller tänker du jobba till 67 månadsspara och återinvestera och låta portföljen bli så stor det bara går för kommande generationer?

    SvaraRadera
  6. Nordea ger över 8 procent i utdelning nästa år. För bra för att vara sant, eller?

    SvaraRadera
  7. Mycket fin portfölj! Tack för att du delar.

    Ang Nordea. Dom tar skapligt med stryk i år.
    Aldrig en bank jag haft något konto på.
    Men börjar dra mig mot Köp knappen nu.

    mvh
    aktiegolfarn

    SvaraRadera
  8. Hej Anonym,
    Det är ett medvetet val att väga vissa innehav 2%, jag siktar på att ha fler sådana. Det är fina bolag som bör gå bra på mycket lång sikt och bjuder på riskspridning i portföljen. De jag tror allra mest på är de jag viktar tyngst, Castellum, H&M, Realty Income osv.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  9. Tjena Fredde,
    Dividend Sweden har jag hört talas om, det är nog inget för mig. De har ingen "cred". De är små och pluttiga utan historik som styrker deras kompetens och skicklighet i placeringar.

    Kurs på 38 öre är ju bara det en fet varningsklocka. Inget seriöst bolag har en kurs på 38 öre.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  10. Det verkar vara ett sunt bolag det där Flower Foods. Kollade lite snabbt på det.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  11. Hej Gustav,
    Alla de stora bankerna och analyshus har en genomsnittlig prognos om en utdelningshöjning nästa vår för Nordea. Bankerna tuffar och går bra, analytikerna får nog rätt här.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  12. Hej! Du är betydligt mindre viktad mot investmentbolag än jag ett medvetet val? Investment bolag ger ju liksom en riskspridning i sig.
    Trodde att du hade en portion heimstaden också men den har du alltså avvyttrat.
    Själv har jag köpt på mig lite heimstaden , inte riktigt lika bra som Akelius , men inte så värst långt därifrån, kan för egen del inte alls förstå hur marknaden kan värdera amasten högre än heimstaden, men jag kanske har missat något....
    Mvh JFG

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Har du möjligen någon mall för att visuellt visa bolagsfördelningen som man skulle kunna ta del av? Eller vilket program använder du?

    Tack på förhand!

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...