Castellum Q1-rapport 2016


Idag släppte Castellum sin q1-rapport men den stora snackisen blev något helt annat. Di.se fullkomligt pumpade ut rubriker om att Castellum skall förvärva Norrporten och att info skall komma idag o ditten och datten. Detta ledde till att Castellumaktien handelsstoppades på förmiddagen innan rapporten ens kommit ut.

Jag är osäker på vad jag skall tycka om det här men jag lutar åt att jag inte alls tycker det här är bra eller seriöst av Dagens Industri. Det är rykten de pumpar ut i etern och de gör det på ett kraftfullt sätt ala Svensk Damtidning för att locka läsare.
Jag tycker att "Svensk Damtidning", en Ding ding värld och liknande tidningar är skräp.
Nej, här är Dagens Industri alldeles för k*ta på att brejka någon sorts news, att vara först ut.

Affären som DI vill brejka har vi hört om förut och att Castellum tittar på att genomföra den. Nu väntar vi på fakta och skvaller från svensk industri err... jag menar Dagens Industri undanbedes.

Nog om det, till rapporten.

Castellum redovisade ett förvaltningsresultat om 366 miljoner kronor vilket betyder en tillväxt om 8%. Kvartalet har belastats med engångsposter om 13 miljoner kronor för pågående affärer och omorganisation. Exklusive dessa är tillväxten 12%.
Visst är 8% tillväxt bra men marknaden hade nog högre förväntningar, bortåt 13% tillväxt var väntat och jag kan tänka att diverse engångskostnader till viss del kan vara inräknat dessutom.

Nettoinvesteringarna uppgick till 2 442 Mkr (1 039) varav 335 Mkr (295) avsåg ny-, till- och ombyggnationer, 2 110 Mkr (822) förvärv och 3 Mkr (78) försäljningar. I investeringarna ingår förvärv av resterande 50% av aktierna i CORHEI Fastighets AB (f d Ståhls) med ett fastighetsvärde om 2 083 Mkr.
Den högre förvärvs och investeringstakten är positivt och något som ingjuter tro på fortsatt god tillväxt.

I bokslutet uttalade sig VD Saxborn på ett sätt där han mer eller mindre utlovade minst 10% tillväxt på helåret 2016. Jag tror att de kommer leverera på det, vore en stor besvikelse och minskat förtroende om de inte levererar. Och då skall det vara riktiga 10% utan engångsposter!

Om inte Castellum varit handelsstoppad tror jag nog att den skulle backat på den här rapporten men det är svårt att spå hur marknaden reagerar. Det kan tolkas olika och jag som liten småsparare har inte hundra koll på vad marknaden faktiskt förväntar sig. Jag har en god aning samt lite data från analytiker dock.

Under tiden jag skrivit detta inlägg har Castellum släppt pressmeddelande om köp av Norrporten. Jag skall spana på det nu. Antingen uppdaterar jag detta inlägget eller så blir det ett nytt om affären.

Länk till Avanza med mer info om rapporten samt ryktena om köp av Norrporten


2 kommentarer:

  1. Castellum har ju numera bekräftat köpet, men jag håller med, ryktespridning bör DI hålla sig ifrån.

    SvaraRadera
  2. SvD Näringsliv har skrivit flera artiklar i ämnet. Det finns endel kritik kring hur processen har gått till, sett ur ett pensionsperspektiv kanske inte den bästa affären, jävsmisstankar samt en politisk surkål ändå upp till ansvarig minister Per Bolund.

    Jag valde att sälja för några dagar sedan och vänta in vad det här skulle landa i, med en skål popcorn! :)

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...