Vad är en ETF? Presentation av Xact




ETF är en förkortning av engelskans Exchange Traded Fund vilket på svenska betyder börshandlad fond. Jag har skrivit om detta flera gånger tidigare och det här är inte ännu ett inlägg där jag pratar mig varm om ETF:er och förklarar vad det är. Nej, här har ni en video på dryga nio minuter från Xact med jättebra info om ETF:er och tips på strategier. En kul anekdot från Buffett bjuds det på också.

Jag äger flera ETF:er bland annat Xact OMXSB Utd. Denna fonden följer ett bredare index på bortåt 100 bolag och den pyntar utdelning cash. En mycket fin byggsten i en börsportfölj.

Xact är ett dotterbolag till Handelsbanken och har kring 95% marknadsandel på ETF-handel på de nordiska börserna.

5 kommentarer:

  1. Kan bara lyfta på hatten. Ett utmärkt inlägg. Har skrivit om detta jag vet inte hur många gånger.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  2. Kan man köpa denna utdelande ETF courtagefritt via Avanza Markets?

    SvaraRadera
  3. Halloj och tack för ett bra inlägg.

    Känner att jag har bedrövlig koll på ETF:er och ditt inlägg och videon hjälpte mig en bit åt rätt håll.

    Den ETF:en du nämner. Har du den i ISK eller KF?

    Hur ofta delar dessa ETF:er ut utdelning?

    Ha det gott!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  4. Intressant. Gillar upplägget med ETF:er och kommer troligtvis köpa in några olika framöver.

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Jag har en fråga angående ETF:n Xact OMXSB Utd.
    Jag såg att det står "Hävstång 1 ggr", vad innebär detta rent praktiskt? Vad ska man tänka på i detta fall?

    Tack för en bra blogg!

    //Eric

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...