Spenderat lönen

I torsdags kom lönen in på kontot och jag har bränt pengar på det allra viktigaste; köpa aktier.
Tråkiga räkningar betalar jag nästa vecka.

Som vanligt hade jag på förhand funderat mycket och bestämt mig för vad jag skulle köpa.
Jag ökade i Johnson & Johnson som nu väger cirka 4% i portföljen. Just nu är planen att komma upp i en vikt om 5-6%. Det är ett superfint bolag med stadig utdelningstillväxt och jag har egentligen inget emot att denna skulle väga än tyngre.

Det blev även fler aktier i ABB som nu väger nästan 2% i väskan. Jag skall göra ett litet köp till i den så är jag för tillfället nöjd med viktningen där. Jag tror på bolaget på lång sikt men dess roll i portföljen är riskspridning och utdelningstillväxt och jag har fler sådana här som väger 2%, VF Corp tex.

Sist men inte minst, jag ökade i indexfonden Xact OMXSB Utd. Den börshandlade fonden som betalar utdelning. Den här väger cirka 5% och jag har för avsikt att öka betydligt mer. Det här är en mycket bra riskspridare och risksänkare i portföljen. Jag har inte satt ett tak för hur mycket denna får väga i portföljen. Rent filosofiskt kan jag tänka mig en viktning som gör den till mitt största innehav. Det enda negativa jag har att säga om den är att utdelningen kan svaja över åren. På lång sikt är utdelningen dock stigande precis som för börsen i helhet men enstaka år med sänkning kan förekomma. Jag är stark förespråkare av bolag som stadigt höjer varje år, så kallade Dividend Aristocrats. Nu har jag dock lärt mig acceptera det faktum att utdelningen kan komma sänkas, den här placeringens övriga features väger upp det mer än väl.

Kommande veckor trillar det in en del utdelningar och utöver fler i de jag nämnt ovan planerar jag att köpa aktier i Skanska. Jag saknar byggsektorn i portföljen och tror starkt på Skanska som är en vinnare på urbaniseringen world wide.


Image courtesy of Sira Anamwong at FreeDigitalPhotos.net


5 kommentarer:

  1. Hej, tänker som du betr. Skanska. Saknar också bygg, och tror det blir bra. Ang. din ETF, Xact, är den ett alternativ före t.ex Proshares dividend Aristocrats? Håller på att fundera lite mer på utdelande fonder.

    ha de gött och Glad Påsk,
    Dan

    SvaraRadera
  2. Hej! Tack för utmärkt blogg! Hur mycket vikt har du i HM och Castellum? Vad jämför du din portfölj mot för att utvärdera hur den presterar?

    SvaraRadera
  3. Hej Petrusko.
    Själv ska jag också köpa Skanska. Är mycket likvid på sparkonto. Helst skulle jag vänta nedgång att satsa nya pengar på börsen. Globalt köper jag Spp aktiefond global och LF global index. Just nu har jag aktier i Investor. Kinnevik. Telia. Ratos. Boliden. Alfa Laval. Hm. Ica. Sobi. Toleranzia. Har även spilten investement aktiefond. Hoppas på fin utväckling på 15-25 årssikt. Vad tycker du om portföljen?
    Mvh.jacke77

    SvaraRadera
  4. Hej! Min plan är att bygga en utdelningsportfölj med lång sparhorisont. Men när jag började med aktier så började jag även månadsspara i fonder. Målet med min utdelningsportfölj är att tillslut kunna leva på dem. Helst ett bra tag innan pensionsålder. Borde jag sluta med fonder och bara fokusera på att bygga upp portföljen? Eller är det en bra riskspridning? Har runt 20% utav mitt värde i 11 olika fonder. 20 år gammal så har tiden på min sida när det gäller portföljen

    SvaraRadera
  5. Hej Intresserad,
    Att spara i billiga indexfonder är det smartaste man kan göra. Det är Buffetts råd till vanliga sparare och placerare, man kommer få bäst avkastning på det viset på mycket lång sikt.

    Det är ju först när du skall börja leva på kapitalet som du faktiskt behöver utdelningarna. Du har en bra strategi redan med spar i fonder och det är nog en god ide att köra vidare med det. Var noga att kolla avgiften på fonderna du äger. Ytterst få fonder kan motivera sin avgift då det på mycket lång sikt inte slår index.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...