Schwab US Dividend Equity, SCHD

Det här är en börshandlad fond som följer ett utdelningsindex i USA. Det är en av mina absoluta favoriter av flera anledningar. Indexet den följer heter: Dow Jones U.S. Dividend 100.
Fondavgiften är låga 0,07% vilket är en av anledningarna att jag gillar den, det är en oerhört låg avgift och det är viktigt för totalavkastningen på lång sikt. Generellt gäller att ju högre avgift en fond har desto mindre sannolikt är det att den presterar bra.

En annan anledning att jag gillar den här är för att den inriktar sig mot utdelningsaktier som stadigt höjer utdelningen och det är en väldigt fin lista med innehav.
Jag tycker innehaven i den här fonden håller mycket hög kvalitet. Kolla in de 20 största i listan intill.

Utdelningen betalas kvartalsvis och på nuvarande kurs kring $39 är den knappt 3%.
Tack vare de fina innehaven i den här ETF:en tror jag att denna kommer ge en väldigt bra totalavkastning på lång sikt. Både kursen och utdelningen bör stadigt stiga över tid.

Schwab US Dividend Equity har fått fem stjärnor i rating av Morningstar och det är ett mycket gott betyg.

Nyligen avyttrade jag mitt innehav i denna ETF för att göra en annan affär men igår fick jag in nya kulor i depån och köpte in den igen. Den här sälja och köpa tillbaka igen resan genererar ju bara onödigt courtage, jag vet men men. Skall försöka låta bli att göra sådana onödiga transaktioner.
Schwab US Dividend Equity, SCHD är en jättefin indexfond som jag skall vikta upp mer i portföljen och äga på mycket lång sikt. Den kommer vara en vinnare, jag är övertygad.


13 kommentarer:

  1. Hej! Hur hittar du dina utländska innehav? Vad använder du för sökverktyg/webbsida för att hitta denna typ av utländska innehav?
    Hälsar
    Lars D

    SvaraRadera
  2. Kan man köpa den som månadsspar på Avanza?

    SvaraRadera
  3. Var någonstans köper du denna fond? Finns den att hitta hos Avanza eller Nordnet?

    Väldigt bra blogg förövrigt!

    SvaraRadera
  4. Hej petrusko!

    Tackar för en riktigt bra och informationsrik kvalitetsblogg, hjälper riktigt mycket för oss småsparare som ska parera oss i denna djungel till utbud.

    Du kör hårt med uppdateringar i princip var dag och detta är mycket uppskattat!

    Tips till förfrågningarna, Sök på tickern SCHD i sökfältet hos Avanza så dyker den upp.

    //Pontus

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Bara så att min fråga inte blandas med de övriga som "Pontus" besvarade - då jag via din ticker i rubriken på ditt inlägg lätt hittar den på Avanza. Det jag undrar mer över är själva screeningdelen dvs hur du från början hittar dina utländska aktier? Har du en länk där man kan sortera utländska innehav utifrån direktavkastning tex?

    Hälsar
    Lars

    SvaraRadera
  6. Hej Lars,
    Det finns många listor sorterade på ETF:er med hög direktavkastning om man söker det men annars googlar jag mycket och när jag ser något som verkar intressant kollar jag på fondbolagets hemsida, morningstar och nasdaq USA.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. Hello,
    Som någon nämnt redan så kan man köpa denna hos Avanza och Nordnet till lågt courtage. Det går ej ha automatiskt månadsspar på den utan man får själv knappa in köporder varje månad.

    Vill man ha automatiskt månadsspar kan jag tänka mig att Aktieinvest kan lägga upp den så man får möjlighet till det. Det är en fin fond som många av deras kunder kan vara intresserade av så den får säkert ett "Go" =)

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. Oj de där var fina bolag. Sånna man själv vill köpa. Tack för tipset!

    Kunde man inte handla ETFer gratis via Nordnet förut ? Har bara Avanza men har funderat på att utöka med Nordnet just för ETF möjligheten.

    SvaraRadera
  9. Hej Sparaspendera,
    Angående Nordnet och gratis ETF-köp. Det gäller ett mycket begränsat antal ETF:er. Jag tittade på erbjudandet och fann ingen ETF som var intressant.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  10. Hej!

    Först och främst, tack för en mycket fin och informativ blogg! Den har blivit mina nya fasta punkt vad gäller ETF:er och preferensaktier.

    Vad gäller SCHD, har jag en fråga angående val av index. Föredrar ?du DJ US Dividend 100 framför till exempel, DJ US Select Dividend, Mergent Div Achievers Select eller S&P HY Div Aristocrats? Eller tycker du inte att det finns tillräckligt bra ETF:er för de andra indexen?

    Allt gott!
    Michael

    SvaraRadera
  11. Hej!

    Har kollat lite på denna och tycker att såväl NOBL verkar bättre än denna pga av bättre utdelningstillväxt och att SDY verkar bättre pga av bättre direktavkastning. Båda dessa borde också ha finare innehav eftersom det rör som om aristokrater eller nästan aristokrater. Varför föredrar du inte någon av dessa fonder framför SCHD?

    /Michael

    SvaraRadera
  12. Borde man köpa denna via KF? Eller är det skillnad mellan aktier och fonder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp den här bör man äga i en KF. Det är utdelningen det hänger på. Aktier och börshandlade fonder som betalar utdelning är föremål för utländsk källskatt på utdelningen om de som i detta fall hör hemma i USA.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...